در حالی که انتظار می‌رفت بورس با استقبال مناسب از نمادهای خودرویی و بانکی همچنان مثبت بماند اما فشار عرضه بر صفوف خرید در معاملات امروز چربید و افت ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص را رقم زد. گیل نجوا،  شاخص کل بورس در پایان معاملات دوشنبه ۱۴ مهر ماه با کاهش ۳۲ هزار و […]

در حالی که انتظار می‌رفت بورس با استقبال مناسب از نمادهای خودرویی و بانکی همچنان مثبت بماند اما فشار عرضه بر صفوف خرید در معاملات امروز چربید و افت ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص را رقم زد.

گیل نجوا،  شاخص کل بورس در پایان معاملات دوشنبه ۱۴ مهر ماه با کاهش ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحدی در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۹۰ هزار واحد ایستاد و پایانی با افت منفی ۲.۱۶ درصد برای بازار سرمایه رقم زد.

نمادهای مربوط به گروه‌های فلزات و معدنی و همچنین دارویی ها با بیشترین میزان کاهش ارزش سهام مواجه شدند ولی برای گروه‌های بانکی‌ها،پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها به خصوص دو نماد مربوط به خودروسازان اصلی کشور روز نسبتا مطلوبی بود.

امروز ۱ میلیون و ۱۲۲ هزار فقره معامله در بازار سرمایه ثبت شد و ارزش کل بازار در پایان معاملات امروز در رقم ۵,۶۰۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت؛ با این حال ارزش گروه نمادهای شیمیایی توانست جایگاه خودرویی‌ها را کسب کرده و به با ارزشترین گروه بازار سرمایه با ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شود؛ فلزات اساسی با ۹۰۰ و بانکی‌ها با ۴۳۰ میلیارد تومان، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.ارزش معاملات امروز بورس انرژی در بخش حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی نیز با ۶۶ فقره معامله، ۵۲ میلیارد تومان بود. مهم‌ترین معامله امروز بورس انرژی، فروش ۳۶۰۰ تن متانول به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بود.

اما فردا چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری ، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص تاکید کرد: تا زمانی که اطلاعات شرکت ها منتشر نشود و خلا اطلاعاتی بازار رفع نگردد این وضعیت ادامه دارد و مثبت شدن بورس نیز دوام چندانی نخواهد داشت چرا که در این فضا خرید مانند راه رفتن با چشمان بسته روی طناب است و هر تلنگر و خبر سیاسی منفی نیز می تواند جو اعتماد بازار را از میان ببرد. در نتیجه خلا اطلاعات مشکل مهم بازار ایران در این روزهاست. وی با اشاره به اینکه بازارگردانی اجباری شده است، ادامه داد:این اجبار در حالی است که خیلی از سهام‌ها اصلا معامله نمیشود.

وی در پاسخ به این سئوال که منع نوسان گیری روزانه چقدر در این منفی شدن موثر است؟ گفت: من اتفاقا خیلی موافق منع نوسان‌گیری روزانه هستم. به هر روی در بازاری که سهام شناور پایینی دارد هم معاملات الگوریتمی و هم نوسانات روزانه مخرب هستند و بازار را دچار شوک می کنند.
وی گفت: این در حالی است که این ابزارها در بازار مثبت خود را نشان نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتخابات آمریکا یک شوک سیاسی برای بازار محسوب می‌شود، گفت: ما در اقتصاد دو نوع شوک داریم. یک نوع سیاسی و یک نوع اقتصادی. شوک های سیاسی معمولا کوتاه مدت هستند . شوک های اقتصادی اما بلند مدت هستند و اثر عمیقی دارند . خبر ابتلای ترامپ به کرونا نیز یک شوک سیاسی است که به سرعت تاثیرش را از دست می‌دهد اما تاثیر انتخابات امریکا هنوز ادامه دارد.

وی درخصوص روند حرکت شاخص در روزهای اتی گفت:.بی تردید در هر شرایطی با ورود اطلاعات به بازار ، شاخص مثبت خواهد شد. قبلا هیات مدیران موظف بودند پیش بینی بودجه و فروش و سود سالشان را به سهامداران بگویند. اما الان همه بی خبرند. بورس نگاه به آینده دارد اما متاسفانه هیچ اطلاعاتی برای مشخص شدن وضعیت آینده وجود ندارد.

خودرو توانست ۱۰۴ و خساپا ۴۳ میلیون تومان از سهام خود را به فروش برسانند. رشد قیمت هر سهم از نماد خودرو ۴.۸۸ درصد و خساپا ۴.۶۴ درصد بود.