رئیس شورای شهر رشت ابراز داشت بحث آتش‌نشانی را موضوعی کاملاً فنی و تخصصی تلقی کرد و با بیان اینکه حفاظت از جان و مال مردم مسئولیت خطیر سازمان آتش‌نشانی است اظهار داشت: آتش‌نشانان در خط مقدم جبهه هستند و هر حریقی که اتفاق می‌افتد مخاطرات زیادی پرسنل آن را تهدید می‌کند. گیل نجوا،  احمد […]

رئیس شورای شهر رشت ابراز داشت بحث آتش‌نشانی را موضوعی کاملاً فنی و تخصصی تلقی کرد و با بیان اینکه حفاظت از جان و مال مردم مسئولیت خطیر سازمان آتش‌نشانی است اظهار داشت: آتش‌نشانان در خط مقدم جبهه هستند و هر حریقی که اتفاق می‌افتد مخاطرات زیادی پرسنل آن را تهدید می‌کند.

گیل نجوا،  احمد رمضانپور نرگسی حادثه تلخ پلاسکوی تهران و اتفاقات ناگواری که در جریان آن برای نیروهای آتش‌نشان اتفاق افتاد را متذکر شد و با تأکید بر اینکه در همین‌جا مردم جایگاه و اهمیت آتش‌نشان را متوجه شدند عنوان کرد: چند روز گذشته هم در جریان آتش‌سوزی ۵ باب منزل مسکونی در شهر رشت سه نفر مجروح شدند که یکی از آنان آتش‌نشان بود.

«مصدومیت ۱۱۰ نفر و فوت ۱۱ نفر دیگر در پی وقوع ۲۷۶۰ حریق و حادثه در شهر رشت»

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۲ هزار و ۷۶۰ حریق و حادثه در رشت داشتیم و حدود ۳۶۰ عدد از این حواث هم به مناطق مسکونی مربوط می‌شد عنوان کرد: در این تعداد حریق و حادثه چیزی حدود ۴۵۰ نفر نجات پیدا کردند و طبق گزارش سازمان آتش‌نشانی در شش ماهه امسال ۱۱۰ نفر مجروح و ۱۱ نفر هم فوتی داشتیم.

رئیس شورای شهر رشت از وجود ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی و جمعیتی در حدود ۴۰۰ نفر نیرو در بخش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت خبر داد و ابراز داشت: تحت پوشش قرار دادن حدود ۲۴۰ هزار خانوار در شهر رشت و به همین میزان کمتر و بیشتر در کارگاه‌ها، کارخانجات و واحدهای تجاری توسط آتش‌نشانی کاری سنگین است.

رمضانپور نرگسی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال حدود ۳ هزار و ۸۰۰ مورد بازدید توسط کارشناسان فنی از مناطق مختلف آتش‌نشانی شهر رشت انجام شده است افزود: در همین مدت چیزی معادل ۱۶ هزار نفر مورد آموزش اصول آتش‌نشانی قرار گرفتند از طرفی شهرداری‌ رشت نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

وی بیمه کردن حدود ۲۳۵ هزار خانواری که در رشت شناسایی شده‌اند را نیز به عنوان یکی از اقدامات مثبت مورد اشاره قرار داد و گفت: البته در زمان وقوع حادثه‌ای وجه پرداخت شده از طریق بیمه‌ها چندان قابل توجه نیست و نهایتاً بر اساس منابع خیلی ضعیفی که داریم برای هر خانوار چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان برای اثاثیه و سازه‌ها می‌توانیم پرداخت کنیم.

«درصد پائین بیمه واحدهای مسکونی و تجاری کلانشهر رشت در شش ماهه نخست امسال»

رئیس شورای شهر رشت ضمن درخواست از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری کلانشهر رشت برای بیمه کردن واحدهایشان انجام این کار را لازم خواند و اظهار داشت: با این اقدام اگر حریقی رخ بدهد خسارت مالکان واحدها به حداقل می‌رسد از سوی دیگر طبق آمارها در شش ماهه نخست امسال حدود ۲۷ درصد منازل مسکونی اقدام به بیمه کرده‌اند.

رمضانپور نرگسی ضمن ابراز نگرانی از درصد پائین میزان بیمه منازل مسکونی توسط مالکان در شهر رشت با تأکید بر اینکه در شش ماهه نخست امسال حدود ۳۱ درصد واحدهای تجاری رشت خود را بیمه کرده‌اند گفت: امیدواریم حریقی اتفاق نیافتد و در عین حال ما بتوانیم خدمات خوب و مطلوبی را هم به شهروندان رشت ارائه دهیم.

«خرید تجهیزات آلمانی برای سازمان آتش‌نشانی رشت؛ دستگاه‌های مدرن‌تر به زودی از منطقه آزاد ترخیص می‌شوند»

وی خریداری کردن ماشین‌آلات آتش‌نشانی را از جمله اقدامات خوبی که امسال رقم خورده است اعلام کرد و بیان داشت: این تجهیزات از کشور آلمان خریداری و از طریق منطقه آزاد وارد شد علاوه بر این‌ها یکی دو دستگاه دیگر که از مجهزترین و مدرن‌ترین ماشین‌های آتش‌نشانی سال هستند نیز به زودی از منطقه آزاد ترخیص می‌شوند.

رئیس شورای شهر رشت با تأکید بر اینکه به اعتقاد وی در کنار ارتقاء سطح آموزش‌ها مردم هم باید اقدامات لازم جهت بیمه واحدهای مسکونی و تجاری خود را انجام دهند ابراز داشت: لازم است آتش‌نشانی‌ها نیز در بافت‌های فرسوده رشت طرحی را برای ارائه خدمات ارائه بدهند که البته این موضوع هم‌اینک در حال مطالعه است.

«وجود هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهر رشت»

وی با تأکید بر اینکه هم‌اینک سیاست‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده اجرایی می‌شوند از وجود حدود هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهر رشت خبر داد و تصریح کرد: عدد مورد اشاره عدد کوچکی نیست و بافت‌های فرسوده باید بازآفرینی شوند از سویی دولت و شهرداری‌ها برنامه‌های انگیزشی خوبی برای احداث واحدهای مسکونی تدوین کرده‌اند.

رمضان‌پور نرگسی تبدیل بافت‌های فرسوده به یک بافت جدید و مدرن را از جمله اهداف مورد تأکید در سیاست‌های تشویقی دولت تلقی کرد و اظهار داشت: این سیاست‌ها در کلانشهر رشت نیز به خوبی در حال دنبال است و بخش اعظم آن نیز به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شورای شهر، شهرداری و آتش‌نشانی و بخش زیادی هم به همکاری خود مردم برمی‌گردد.

موضوع وجود هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهر رشت ویا بحث درصد پائین بیمه واحدهای مسکونی و تجاری کلانشهر رشت در شش ماهه نخست امسال موضوعی است که ما را برآن داشت تا از واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز در مورد مخاطراتی که این بازار قدیمی را تهدید می‌کند مطالبی را جویا شویم.