سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای قطعی ۳۳ گیلانی به بیماری فاسیولا خبر داد و گفت: برای ۴۹ گیلانی دیگر نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

دکتر آبتین حیدر زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در گیلان اظهار کرد: تاکنون ۳۳ تن از گیلانیان به این بیماری به‌صورت قطعی از آبان ماه و آذرماه مبتلابه فاسیولا شده‌اند و ۴۹ تن دیگر نیز جدیداً محتمل به ابتلای این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به بیماری فاسیولا عمدتاً ساکن شهر و اغلب رشتی هستند، افزود: تاکنون هیچ بیماری در شهرستان‌های آستارا، رودبار، سیاهکل، صومعه‌سرا، فومن و ماسال مبتلابه فاسیولا گزارش نشده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اذعان به اینکه تاکنون هیچ‌کسی به دلیل ابتلای به بیماری فاسیولا در مراکز درمانی گیلان بستری نشده و نیازی نیز به بستری وجود ندارد، گفت: همه افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند دارو دریافت کرده و هیچ فرقی نمی‌کند از داروی داخلی و یا خارجی استفاده کنند.

حیدر زاده ضمن تأکید مجدد بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در مصرف سبزی‌های محلی و معطری نظیر چوچاق و دلار، خاطرنشان کرد: گیلانیان باید سبزی‌های محلی را خشک کنند یا ۳ ثانیه بجوشانند و یا در محلول آب و سرکه سفید برای مدت ۱۵ دقیقه قرار دهند.

وی با برشمردن چند نکته بهداشتی به‌منظور پیشگیری از ابتلای به بیماری فاسیولا، افزود: مصرف‌کنندگان از سبزی‌های محلی باید آن را پنج روز در فریزر بگذارند و یا هنگام استفاده از زیتون‌پرورده به آن سبزی‌های محلی نیفزایند و یا در صورت لزوم بهروش‌های ذکرشده سبزی‌ها را پاکیزه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانوارها از آن به جهت تأمین آب شرب خود، گفت: به‌هیچ‌وجه نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن آن استفاده کرد.

حیدر زاده با اشاره به سیر پیگیری، تشخیص و درمان مبتلایان به بیماری فاسیولا در گیلان، تصریح کرد: همچنان با کمک آزمایشگاه رفرنس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، دانشکده پزشکی رشت و مرکز بهداشت استان مشغول پیگیری بیماران در استان هستیم.

وی هشدارهای بهداشتی به دامداران استان داد و افزود: می‌طلبد کلیه کشاورزان و دامداران استان به توصیه سازمان دامپزشکی توجه کرده و برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط‌زیست استان، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی دو بار با داروهایی که سازمان دامپزشکی توصیه می‌کند، درمان ضد انگل کنند.

  • منبع خبر : فارس