رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت: «دلیل به بن بست رسیدن گفت‌و‌گوها و اینکه تمرکز ما دیگر بر‌آن نیست این است که ایران در دو ماه گذشته موضعی را در پیش گرفته که اساسا به بازگشت به توافق نامربوط است. خواسته‌هایی را مطرح کردند که هیچ ربطی به برجام نداشت. تا زمانی که […]

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت: «دلیل به بن بست رسیدن گفت‌و‌گوها و اینکه تمرکز ما دیگر بر‌آن نیست این است که ایران در دو ماه گذشته موضعی را در پیش گرفته که اساسا به بازگشت به توافق نامربوط است. خواسته‌هایی را مطرح کردند که هیچ ربطی به برجام نداشت. تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.»
رشتکده،  رابرت مالی، دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا و یکی از اعضای تیم دولت‌های دموکرات در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌گوید مذاکرات احیای برجام دیگر در دستور کار واشنگتن قرار ندارد و تمرکزی هم روی آن نیست.

به گزارش «انتخاب»، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران روز دوشنبه به شبکه سی‌‌ان‌ان گفت: «دیپلماسی راه جلوگیری از دستیابی رژیم [ایران] به سلاح هسته‌ای است. خواهیم دید که آیا این دولت تمایلی به دستیابی به توافق دارد [یا نه؟] اما در حال حاضر تمرکزی بر آنچه جریان دارد است، چرا که گفت‌وگوها متوقف شده است.»

مالی که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با جمهوری اسلامی ایران هم بوده با تاکید بر تمایل دولت بایدن بر احیای برجام گفت: «دلیل به بن بست رسیدن گفت‌و‌گوها و اینکه تمرکز ما دیگر بر‌آن نیست این است که ایران در دو ماه گذشته موضعی را در پیش گرفته که اساسا به بازگشت به توافق [سال ۲۰۱۵] نامربوط است. خواسته‌هایی را مطرح کردند که هیچ ربطی به برجام نداشت. تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.»

رابرت مالی در بخش دیگری از همین گفت‌وگو فرض تلاش ایالات متحده برای تغییر رژیم سیاسی در ایران را رد کرد و گفت: «تغییر یک رژیم سیاسی با اصرار از واشنگتن، سیاست ما نیست. سیاست ما حمایت از حقوق بنیادین شهروندان ایرانی، مانند تمام شهروندان جهان است. حکومت ایران به تصمیم مردم ایران بستگی دارد. موضع ما، که کاملا روشن است، حمایت از حقوق بنیادین بشر زنان و مردان عادی ایران است.»