سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با هشدار درباره استفاده اوکراین از «بمب کثیف» به همتایان غربی‌اش گفته است که جنگ در اوکراین به سوی «تشدیدی غیرقابل‌کنترل» پیش می‌رود. رشتکده،   به نقل از رویترز سرگئی شویگو روز یکشنبه برای دومین بار در طول سه روز با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تلفنی صحبت کرد و همچنین […]

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با هشدار درباره استفاده اوکراین از «بمب کثیف» به همتایان غربی‌اش گفته است که جنگ در اوکراین به سوی «تشدیدی غیرقابل‌کنترل» پیش می‌رود.

رشتکده،   به نقل از رویترز سرگئی شویگو روز یکشنبه برای دومین بار در طول سه روز با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تلفنی صحبت کرد و همچنین با سه نفر از همتایانشان در کشورهای عضو ناتو هم به مکالمه تلفنی پرداخت.

مسکو جزئیاتی درباره مکالمه شویگو با آستین که پس از گفتگوی آن دو در روز جمعه، نخستین مکالمه میان آنها از ماه مه (اردیبهشت)، انجام گرفت ارائه نکرده است. بر اساس متن‌هایی که از سایر مکالمه‌ها با وزیران دفاع فرانسه، بریتانیا و ترکیه منتشر شده است، شویگو گفته است وضعیت در اوکراین در حال بدتر شدن است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید شویگو این نگرانی را همتایانش در میان گذاشته است که اوکراین ممکن است یک «بمب کثیف» – وسیله‌ای حاوی مواد رادیواکتیو- را منفجر کند. به گفته وزارت دفاع روسیه هدف از اوکراین از این کار این است آلودگی رادیواکتیو حاصل از این بمب را به گردن روسیه بیندازد.

در متن منتشرشده بوسیله پنتاگون از این مکالمه، آستین، وزیر دفاع آمریکا «هر بهانه‌ای را برای تشدید جنگ بوسیله روسیه رد کرده» و در عین حال «بر ارزش تداوم ارتباط دوباره تاکید کرده است.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اتهامات روسیه درباره اینکه اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از یک «بمب کثیف» در قلمروی خودش است، را رد کرد و گفت روسیه می‌خواهید از این اتهامات به عنوان دستاویزی برای تشدید جنگ استفاده کند.

 

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه اتهامات مسکو در این مورد «واضحا دروغین» خواندند و بر حمایت خود از اوکراین تاکید کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ساعات بعدی روز دوشنبه به مسکو هشدار داد و گفت: :«ما به به طور کاملا روشن به روس‌ها درباره پیامدهای استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار داده‌ایم. اگر روس‌ها از بمب کثیف یا بمب هسته‌ای استفاده کنند، با عواقبی روبرو می‌شوند.»

از طرف دیگر خبرگزاری دولتی تاس گزارش کرد واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان تا هر اقدامی را که می‌تواند برای پیشگیری از اقدام تحریک‌آمیز استفاده اوکراین از «بمب کثیف» انجام دهد.

سپهبد ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع پرتوتابی، شیمیایی و زیستی ارتش روسیه روز دوشنبه گفت وزارت دفاع روسیه همه نیروها و وسائل لازم را برای انجام ماموریت‌ در میانه آلودگی رادیواکتیو آماده کرده است.

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز دوشنبه گفت مسکو آماده شدن کی‌یف برای استفاده از چنین سلاح‌هایی را با سازمان ملل در میان گذاشته است. لاوروف به خبرنگاران گفت که خطر استفاده کی‌یف از «بمب کثیف» در دستور کار امروز یا فردای شورای امنیت سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

لاروف تاکید کرد که روسیه شواهد قابل‌اتکایی در دست دارد که اوکراین ممکن است در حال طرح‌ریزی برای اقدامی تحریک‌آمیز با استفاده از یک بمب کثیف باشد. لاوروف گفت اطلاعات مشروح در این باره در تماس‌های وزیر دفاع با همتایانش در آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه ارائه شده است  و قرار است تماس‌های بیشتری در این باره انجام شود.

لاروف همچنین اشاره کرد «انکارهای بی‌پایه همکاران غربی که این هشدارها دروغین هستند و خود روسیه است که می‌خواهد تا چنین کاری را انجام دهد تا بعد رژیم زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) را مقصر جلوه دهد، جدی نیستند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز  «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IEAE) وابسته به سازمان ملل روز دوشنبه گزارش کرد که بازرسانی در روزهای آینده به تقاضای کی‌یف به دو محل در اوکراین خواهد فرستاد. به گفته این سازمان، هر دوی این مکان‌ها قبلا بازرسی شده بودند و بازرسی از یکی از آنها مربوط به یک ماه پیش است.

قبلا خبرگزاری دولتی RIA روسیه دو محل را که می‌گوید بوسیله اوکراین در این عملیات به کار گرفته شده‌اند، اعلام کرده بود: «کارخانه غنی‌سازی معدنی شرقی» در منطقه مرکز دنیپروپتروفسک و انستیتوی پژوهش هسته‌ای در کی‌یف.