رشتکده،  دومین نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری‌های شمال و شمال شرق کشور با نگاه به مهمترین چالش‌ها و معضلات شهری در حوزه‌های مختلفی همچون مدیریت پسماند، سد معبر، ساماندهی دستفروشان و موضوعاتی از این دست به میزبانی شهرداری رشت برگزار شد.   به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل […]

 

رشتکده،  دومین نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری‌های شمال و شمال شرق کشور با نگاه به مهمترین چالش‌ها و معضلات شهری در حوزه‌های مختلفی همچون مدیریت پسماند، سد معبر، ساماندهی دستفروشان و موضوعاتی از این دست به میزبانی شهرداری رشت برگزار شد.

 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_ دومین نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری های شمال و شمال شرق کشور امروز پنجشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور معاونین خدمات شهری شهرداری‌های رشت، گرگان، بابل، ساری، گنبد، سمنان، شاهرود و بجنورد به میزبانی شهرداری رشت برگزار شد.

 

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت در این مراسم، برگزاری چنین نشست‌هایی و تبادل تجربیات معاونان خدمات شهر شهرداری‌ها را اقدامی اثربخش خواند و اذعان داشت: معضل دستفروشان از جمله معضلات مهم شهر رشت محسوب می‌شود و کمتر شهری است که با چنین پدیده‌ای مواجه نباشد.

 

رئیس شورای شهر رشت ساماندهی دستفروشان را به شکل کامل و اصولی از آرزوهای هر شهری خواند و یادآور شد: معضل دستفروشان علاوه بر مخدوش کردن چهره رشت به عنوان یک شهر گردشگرپذیر، حقوق مردم را نادیده گرفته و مشکلاتی را برای کسبه آن هم ایجاد نموده است.

 

کارگرنیا با بیان اینکه شهرداری رشت تاکنون چندین طرح برای ساماندهی دستفروشان اجرایی کرده است تصریح کرد: این طرحها به علت عدم استقبال به موفقیت مورد انتظار نرسیدند زیرا مکانهای تعیین شده جاذبه لازم را برای دستفروشان و خریداران ایجاد نمی‌کرد.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت به علت تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد، قدرت تملک فضاهایی در داخل شهر برای ساماندهی دستفروشان را ندارد افزود: دستفروشان بخشی از جامعه ما هستند و به علت وجود بیکاری وسعت این پدیده روز به روز بیشتر می‌شود.

 

رئیس شورای شهر رشت تبادل تجربیات معاونان خدمات شهر شهرداری‌ها در زمینه ساماندهی دستفروشان را خواستار شد و گفت: بحث سگ‌های بلاصاحب نیز معضل دیگری است که نه تنها در شهر رشت بلکه گریبانگیر بسیاری از شهرهای دیگر کشور است.

 

کارگرنیا اضافه کرد: شهرداری رشت برای مقابله با معضل سگ‌های بلاصاحب اقدامات زیادی انجام داده و هزینه گزافی را برای زنده گیری و عقیم سازی آنها پرداخت می‌کند اما با این حال باز هم این معضل در سطح شهر وجود دارد و مردم آرامش و امنیت لازم را ندارند.

 

وی اذعان کرد: ایجاد ثبات در درآمدها به ویژه درآمدهای پایدار، تقویت بنیه و زیرساخت‌های‌ گردشگری و نحوه ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان می‌تواند از جمله موضوعاتی باشد که بین میهمانان این جلسه مورد بحث، بررسی و تبادل تجربیات قرار گیرد.

 

نادر حسینی عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: شهر رشت در خطه شمال از جمله شهرهای پرتراکم کشور به شمار می‌رود بنابراین ساماندهی موضوعات خدمات شهری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

حسینی خدمات رسانی به شهرهای پرتراکم را بسیار دشوار و پیچیده ذکر کرد و ضمن ابراز گله مندی از سازمان همیاری شهرداری‌های کشور بیان داشت: موضوعات خدمات شهری، فرهنگی و سایر مباحث شهرداری‌ها باید در قالب یک اتحادیه و مجموعه‌هایی حل و فصل و پیگیری شود که متاسفانه شاهد خلأهایی در این زمینه هستیم.

 

محمدباقر بشر دانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این مراسم ضمن تاکید بر وظیفه سنگین و خطیر پرسنل این معاونت در نگهداشت شهر و ارائه خدمات به شهروندان عنوان کرد: این نشست‌ها به ما در بهبود روش‌ها و رسیدن به اهداف مشترک کمک می‌کند.

 

بشر دانش رفع انسداد معابر، پسماند و مسائل زیست محیطی را از جمله چالش‌های بسیاری از شهرهای کشور خواند و تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات یکی دو سال اخیر در حوزه بهسازی ، ساماندهی سراوان و تعریف لندفیل جدید گام‌های خوبی برداشته شده اما برای عبور از این ابر چالش‌ها نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌ها هستیم.

 

وی با بیان اینکه پس از تهران شهرداری رشت دومین شهری بود که سازمان مدیریت پسماند خود را تشکیل داد اذعان کرد: در شهر رشت به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود بنابراین مکانیزه کردن فرآیند جمع‌آوری زباله را با منطقه بندی کردن شهر در دستور کار قرار دادیم.

 

بشر دانش از وجود حدود ۷۰ تا ۷۵ مرکز غیرمجاز جمع‌آوری اقلام ضایعاتی در سطح شهر رشت سخن گفت و ابراز داشت: ضرر و آسیب شدیدی از ناحیه این مراکز متوجه سیستم بهداشتی شهر است و شهرداری رشت مراتب را به سازمانهای مربوطه برای برخورد قانونی و پلمپ ارجاع داده اما تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین ورود نهادهای بالادستی به ویژه وزارت کشور ضروری است.

 

وی با تاکید بر اینکه در آینده بسیار نزدیک ظرفیت پذیرش زباله در کارخانه کود آلی لاکان به حدود ۸۰۰ تن می‌رسد اظهار داشت: شهرداری رشت برای حل معضل دوره گردهایی که اقدام به جمع‌آوری زباله خشک می‌کنند به کمک شبکه بهداشت، شبکه محیط زیست و شبکه نیروی انتظامی نیازمند است و در غیر اینصورت اقدامات فردی هر کدام از این شبکه‌ها منجر به شکست خواهد شد.

 

بشر دانش اذعان کرد: امیدوارم به عنوان یکی از مصوبات جلسه امروز، مکاتبه‌ای انجام گیرد تا به واسطه آن وضعیت اماکنی که در سطح شهر اقدام به خرید غیرمجاز زباله خشک، آهن‌آلات و پلاستیک از شهروندان یا دوره گردها می‌کنند توسط وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شود.

 

لازم به ذکر است در این نشست، هر کدوم از معاونین خدمات شهری شهرداری‌های شمال و شمال شرق کشور نیز نسبت به ارائه گزارش خود در حوزه‌های انسداد معابر، سد معبر و معضلات ناشی از آن، تفکیک زباله از مبدا و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب پرداختند و بین اعضای حاضر در جلسه بحث و تبادل نظرهای خوبی در همین راستا شکل گرفت.