معاون بهداشتی دانشگاه سرطان های پستان، پروستات، کولورکتال را از شایع ترین سرطان های جمعیت استان گیلان عنوان و تاکید کرد: پیشگیری و تشخیص زودهنگام از مؤثرترین راه ها برای مبارزه با سرطان و بهبود زندگی افراد مبتلا به این بیماری است. رشتکده،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آستانه‌ی هفته‌ی ملی مبارزه با […]

معاون بهداشتی دانشگاه سرطان های پستان، پروستات، کولورکتال را از شایع ترین سرطان های جمعیت استان گیلان عنوان و تاکید کرد: پیشگیری و تشخیص زودهنگام از مؤثرترین راه ها برای مبارزه با سرطان و بهبود زندگی افراد مبتلا به این بیماری است.

رشتکده،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آستانه‌ی هفته‌ی ملی مبارزه با سرطان، با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند میزان موفقیت در درمان آن را بالا ببرد، گفت؛ پیشگیری و تشخیص زودهنگام یکی از مهمترین و مؤثرترین راه‌ها برای بهبود کمیت و کیفیت زندگی ‎افراد مبتلا به سرطان و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم این بیماری است.

وی ادامه داد؛ به همین منظور و با هدف بهبود برنامه‌های مدیریت سرطان، تلاش قابل ملاحظه‌ای در طی چهار سال گذشته صورت گرفته و اکنون «برنامه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان» پس از طی مراحل مختلف تدوین، اجرای آزمایشی و بازنگری، به تدریج در نظام شبکه بهداشتی کشور اجرایی شده است.

دکتر رضوانی با اشاره به وضعیت بروز سرطان در استان گیلان، تصریح کرد؛ طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تعداد موارد جدید سرطان‌ها در استان گیلان، پنج هزار و ۷۷۲ مورد بوده و ۴۸ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۲ درصد از سرطان‌ها در مردان رخ داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه، با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان پستان، پروستات، کولورکتال، معده و پوست (غیرملانوما) می‌باشد، اظهار داشت؛ شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان گیلان شامل سرطان معده، پروستات، کولورکتال، مثانه، ریه و شایعترین سرطان‌ها در جمعیت زنان استان شامل پستان، کولورکتال، تیروئید، معده و پوست (غیرملانوما) است.

دکتر رضوانی ضمن تشریح عوامل خطر مرتبط با بیماری سرطان، تاکید کرد: تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی ناکافی، افزایش وزن و چاقی، مصرف مواد دخانی، مواجهه با عوامل سرطان زا، آلودگی با عوامل ویروسی، مصرف مواد مخدر و الکل، استرس و اضطراب مدیریت نشده از مهمترین عوامل بروز سرطان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاتمه، یادآور شد؛ توجه به تغذیه‌ی سالم، تحرک و فعالیت بدنی کافی و دوری از استرس می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها داشته باشد.