مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در نشست خبری رسانه های استان از فعالیت ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۲ تصفیه خانه فاصلاب در گیلان خبر داد و گفت: گیلان از ۲۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول خط انتقال آب و ۲ هزار و ۶۱۸ کیلومتر طول خط انتقال فاضلاب برخوردار است. وی افزود: […]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در نشست خبری رسانه های استان از فعالیت ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۲ تصفیه خانه فاصلاب در گیلان خبر داد و گفت: گیلان از ۲۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول خط انتقال آب و ۲ هزار و ۶۱۸ کیلومتر طول خط انتقال فاضلاب برخوردار است. وی افزود: در سال مالی ۹۹تا شهریور ۱۴۰۰ دویست و سی و شش میلیارد تومان برای اجرای طرحهای اب و فاضلاب گیلان مصوب شده و تاکنون ۳۷۰ درصد از این اعتبارات محقق شد.

رشتکده،  مهندس علیپور از تصویب ۱ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح های شرکت آب و فاضلاب گیلان در سال مالی جدید خبر داد و افزود: در سال مالی جدید با مبلغ اعتبارتخصیص یافته ۳۷۸ پروژه پیش بینی شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان سهم گیلان در طرح بزرگ محرومیت زدایی روستایی را ۷۱۱ روستا در فاز اول عنوان کرد و یادآور شد: برای اجرای این طرح در ۱۳ شهرستان استان اعتباری بالغ ۱۷۲۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ روستا در این ۱۲ شهرستان فاقد آب شرب بهداشتی اند ، تصریح کرد : پس از انعقاد قرارداد محرومیت زدایی روستایی در سال ۱۴۰۰ بنا به دستور وزیر محترم وبا همکاری فرمانداران و بخشداران استان اقدام به شناسایی ۸۹۰ روستای فاقد آب شرب بهداشتی شد. وی افزود: با توجه به اینکه زمان اجرای فاز اول ۳۰ ماه است که پس از انعقاد قرارداد وزارت نیرو با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران از ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ فاز اول آغاز شد و تا امروز شاهد پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۴ درصدی پروژه با ۳۵ جبهه کاری فعال هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با تاکید بر اجرای فاز دوم طرح محرومیت زدایی روستایی در ۸۹۰ روستا خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای ۷ پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان ، ۶۷ میلیارد تومان بابت فاضلاب شهر رشت ، ۴۲ میلیارد تومان فاصلاب انزلی ، ۲۴ میلیارد تومان فاضلاب آستارا ، ۲۱ میلیارد تومان فاضلاب صومعه سرا، بیش از ۱۲ میلیارد تومان به فاضلاب مسکن مهر رشت، ۴۳ میلیارد تومان فاضلاب رشت انزلی خمام و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای فاضلاب شهر رشت هزینه شد.

وی در خصوص ساماندهی و توسعه فاضلاب شهر رشت پس از سفر ریاست جمهوری گفت: پس از بازدید ریاست جمهوری و همراهان از رودخانه های گوهررود و زرجوب علاوه بر استفاده از اعتبارات دولتی ، از محل تهاتر نفت هم برای فاضلاب رشت اعتبار دیده شد. مازیار علیپور با تاکید بر انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در راستای ساماندهی فاضلاب گیلان تصریح کرد: در ۱۱ شهر استان برای ساماندهی فاصلاب و پروژه اجرای کامل فاصلاب طبق انعفاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در طول ۵ سال این پروژه به اجرای و بهره برداری کامل خواهد رسید. وی در خصوص بهسازی تالاب بین المللی انزلی گفت: سرریز شدن بخشی از فاصلاب رشت ، انزلی ، فومن و صومعه سرا یکی از عوامل آلودگی تالاب انزلی است.

مدیرعامل فاضلاب گیلان با تاکید بر لزوم نجات تالاب انزلی گفت: توجه به فاصلاب ۵ شهر یاد شده در کاهش میزان آلودگی تالاب انزلی بسیار اهمیت دارد. وی خاطرنشان کرد: برای بحث فاصلاب انزلی حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که در قالب تفاهم نامه قرارگاه خاتم الانبیا دیده شد. مهندس علیپور در خصوص کیفیت آب شرب گفت: تصفیه خانه رشت در هر فاز ۳ هزار لیتر در ثانیه را تصفیه می کند. و حدود ۷۵ درصد جمعیت گیلان از این آب استفاده می کنند. وی تصریح کرد: در گیلان و در سایر استانهای کشور متاسفانه تنها یک شبکه عملیات انتقال آب را برعهده دارند.

و از این اب علاوه بر آشانیدن برای نظافت، شستشوی ماشین و دیگر مصارف غیر ضرور استفاده می شود. وی با اشاره به اینکه قدمت شبکه های آب شهرهای استان بیش از ۴۰ سال است، گفت : این شرکت یا شناسایی لوله های قدیمی اقدام به تعویض لوله با کیفیت بالا و جدید می کند.و با توجه به محدودیت اعتبارات تعویض قدیمی ترین لوله ها در مناطق پرتراکم اولویت شرکت آب و فاضلاب گیلان است.

وی به افتتاح پروژه های دهه فجر سالجاری اشاره کرد و گفت :۳۸ طرح در حوزه بهره برداری و توسعه آب و ۳ طرح دفع بهداشتی فاضلاب در شهرستان‌ های رشت، آستانه اشرفیه و ماسال افتتاح می شود. وی از افتتاح ۴۱ طرح آب و فاضلاب گیلان با هزینه یک هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال از منابع ملی، استانی و دیگر ردیف‌ های اعتباری در ۱۱ شهرستان خبر داد و افزود: خط انتقال آب از سنگر به کوچصفهان نیز با هزینه کرد ۳۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به بهره برداری می شود که علاوه بر پوشش جمعیت شهری، چندین روستا در مسیر خط انتقال هم از نعمت آن بهره‌مند می شوند.

مهندس علیپور افزود : توسعه و بازسازی خطوط انتقال، اجرای شبکه توزیع آب آشامیدنی، ساخت اتاقک برق، کُلُر زنی و فَنس کشی محوطه چاه، نصب مخزن ذخیره آب آشامیدنی و بازسازی ایستگاه پمپاژ آب هم از طرح‌ هایی است که دهه فجر در دیگر مناطق استان به بهره برداری خواهد رسید. وی گفت: ۳ طرح فاضلاب شامل شبکه جمع آوری فاضلاب بخش دوم غربی رشت، فاضلاب خیابان‌ های شهید مصطفی دوست و زنده دل در آستانه اشرفیه و توسعه شبکه فاضلاب ماسال نیز به بهره برداری می رسد.