مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به پاداش ۲۰ برابری صرفه جویی برق گفت: در صورتی که مشترکان خانگی بتوانند میزان مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق پاداش دریافت می‌کنند. رشتکده،  اگر چه تیرماه آغازگر تابستان است اما در استان‌های جنوبی کشور […]

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به پاداش ۲۰ برابری صرفه جویی برق گفت: در صورتی که مشترکان خانگی بتوانند میزان مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق پاداش دریافت می‌کنند.

رشتکده،  اگر چه تیرماه آغازگر تابستان است اما در استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر این فصل زودرس است و به‌طور معمول از دهه دوم اردیبهشت‌ماه احساس می‌شود؛ از اوایل خرداد هم که کولرگازی‌ها دنده پنج کار می‌کنند تا شرجی ۹۰ درصد و گرمای ۴۰ درجه سانتی‌گرادِ بندر قابل تحمل‌تر شود.

در خانه هر بوشهری حداقل ۲ کولرگازی روشن است از این رو موضوع مدیریت مصرف انرژی برق و عبور از دوره اوج بار تابستان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. البته این موضوع در سایر نقاط کشور هم کمتر یا بیشتر مطرح است. به همین علت امسال وزارت نیرو برای مقابله با خاموشی‌ها طرح تشویق مشترکان خوش مصرف را برای همه مشترکان آغاز کرده است. در این طرح حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان پاداش درنظر گرفته شده تا میان مشترکان کم مصرف برق توزیع شود.

طرح تشویقی سال گذشته نیز اجرایی و ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش خوش مصرفی شدند. به‌طوری‌که ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این دسته از مشترکان تخصیص یافت و حدود هشت میلیون مشترک مشمول قبض رایگان شدند.

فرمول پاداش صرفه جویی برق

جزئیات طرح پاداش امسال وزارت نیرو نسبت به سال گذشته ۲ تغییر داشته که آن را جذاب‌تر کرده است. نخست آن‌که سال گذشته فقط مشترکان در محدوده الگوی مصرف می‌توانستند از پاداش صرفه جویی بهره‌مند شوند اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این طرح باشند. تغییر دوم آن است که میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان، متفاوت بوده و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد و مشترک در پله‌های بالاتر مصرفی قرار داشته باشد، رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود. مبنای محاسبه پرداخت پاداش هم، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است.

در مناطق عادی که الگوی مصرف ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، اگر مشترکان در بازه تا ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق خود را کم کنند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۲۰۰۰ تومان پاداش می‌گیرند. این رقم برای طبقه مصرفی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان، برای طبقه مصرفی ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت، ۱۰۰۰ تومان و برای طبقه مصرفی بیش از آن، ۵۰۰ تومان است. برای مثال اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات ساعت برسد؛ این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق پاداش می‌گیرد که این پاداش در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان است.

پاداش کاهش هر کیلووات ساعت برای طبقه مصرف زیر ۱۵۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، برای مناطق گرمسیر (از جمله بوشهر) ۱۰۰۰ تومان است و این رقم برای طبقات مصرفی ۱۵۰۰ تا ۳ هزار کیلووات ساعت ۷۵۰ تومان و برای بیش از ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین طبق محاسبات انجام شده، با کاهش مصرف مشترکان در این مناطق از ۳۲۰۰ کیلووات ساعت به ۱۸۰۰ کیلووات ساعت در ماه، پاداشی در حدود یک میلیون تومان به مشترک تعلق خواهد گرفت.

بوشهری‌ها ۲۰ برابر صرفه‌جویی در مصرف برق، پاداش می‌گیرند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پاداش ۲۰ برابری صرفه جویی برق گفت: در صورتی که مشترکان خانگی بتوانند میزان مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق پاداش دریافت می‌کنند.

غلامرضا حشمتی با بیان اینکه ۸۰درصد مصرف برق، خانگی است، افزود: این طرح از ابتدای خرداد به مدت چهار ماه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تشویقی پارسال از ۱۵ خرداد آغاز شد، ولی امسال از اول خرداد آغاز شده و تا آخر شهریور ادامه خواهد داشت، گفت: پارسال پاداش پرداخت شده به مشترکان خوش‌مصرف بخش خانگی استان بوشهر، بیش از ۳۸ میلیارد تومان بود که به‌عنوان بستانکار در قبض آنان گنجانده شد.  امسال نیز با تصمیمی هوشمندانه در نظر گرفته شده است تا با ارائه مشوق‌ها در سراسر کشور به ویژه استان‌های گرمسیری مصرف برق مدیریت شود و به تبع آن ظرفیت‌های آزاد شده بخش خانگی به صنعت اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به این‌که، سیاست و برنامه کلیدی وزارت نیرو مشارکت و میدان داری مردم در بخش مدیریت مصرف است، افزود: اعطای مشوق‌های خوب و انگیزه‌مند کردن مردم در بخش مدیریت مصرف بسیار موثر است و یکی از مشوق‌ها، اعطای پاداش تشویقی به مشترکان خانگی است.

حشمتی عنوان کرد: پارسال به ازای کاهش هر کیلووات مصرف، پنج برابر قیمت آن به مشترک پاداش داده می‌شد، که امسال به ۲۰ برابر تعرفه بخش خانگی متوسط کشوری به ازای هر کیلووات کاهش پاداش داده می‌شود.

وی اظهار کرد: هر مشترک با مصرف سال گذشته خود سنجیده می‌شود و با دیگر مشترکان که شرایط ساختمانی و مصرفی متفاوتی دارند، سنجیده نخواهند شد.

میزان مصرف برق هر خانوار در استان بوشهر ۳۰۰۰ کیلووات است

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر، میزان مصرف برق هر خانوار در این استان را ۳۰۰۰ کیلووات اعلام و بیان کرد: با انجام برخی اقدامات همچون خاموش کردن چراغ‌های اضافی، استفاده نکردن از لوازم پرمصرف اتو، جارو برقی، لباس‌شویی و ظرف‌شویی در ساعات اوج، به راحتی می‌شود در ماه ۷۰۰ تا هزار کیلووات برق صرفه‌جویی کرد و حداقل ماهیانه یک میلیون تومان پاداش گرفت.

حشمتی در خصوص صنایع انرژی‌بر گفت: در نشست‌های برگزار شده با همکاری سازمان صمت مقرر شد امسال صنایع خُرد، ۱۲ ساعت در هفته ۶۰ درصد محدود شوند و همچنین صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، سیمان و روی در ۲ ماهه‌ای که مصرف برق در اوج قرار دارد اورهال و تعمیرات اساسی خود را انجام خواهند داد و در غیر این صورت از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیر، ۳۰ درصد از ساعت ۱۱ تا ۲۳ و از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد ۶۰ درصد محدودیت به آن‌ها اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی دلال‌ها در فصل تابستان برای افزایش قیمت سیمان تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی و ستاد تنظیم بازار باید تمهیدات لازم را انجام دهند تا در این شرایط سوء استفاده نشود.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه هیئت دولت مشترکان بخش‌های عمومی اداری نیز مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعات روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده‌اند و در برخی از ساعات اداری باید حداقل ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به ساعات روز کاهش دهند. برای مشترکان بخش کشاورزی نیز که در پنج ساعت در شبانه روز عموما مستقر در پیک بار شبکه هستند (ساعت ۱۱ تا ۱۸) در دو بازه تقسیم می‌شود. صنایع نیز با جابه‌جایی مصرف از ساعات پرباری به ساعت‌های کم‌باری برای مدیریت مصرف همکاری لازم را صورت می‌دهند.