رشتکده،  ایلنا نوشت:سعیدی، نماینده چابهار گفت:یک مدیر اجرایی عنوان می‌کند ما ترک فعل‌ها را در موضوع حجاب تحمل نمی‌کنیم، کاش این ترک فعل‌ها در حوزه تورم لجام گسیخته و ترک فعل‌هایی که منجر به پدیده‌های زباله‌گردی و نظایر آن می‌شود هم تحمل نمی‌شد. کاش ترک فعل‌ها و فجایعی که در حوزه بهداشت و درمان در […]

رشتکده،  ایلنا نوشت:سعیدی، نماینده چابهار گفت:یک مدیر اجرایی عنوان می‌کند ما ترک فعل‌ها را در موضوع حجاب تحمل نمی‌کنیم، کاش این ترک فعل‌ها در حوزه تورم لجام گسیخته و ترک فعل‌هایی که منجر به پدیده‌های زباله‌گردی و نظایر آن می‌شود هم تحمل نمی‌شد. کاش ترک فعل‌ها و فجایعی که در حوزه بهداشت و درمان در مناطق محروم رخ می‌دهد هم تحمل نمی‌شد.

  • معین‌الدین سعیدی، درباره برنامه توسعه هفتم و انتقاداتی که نسبت به این برنامه وجود دارد، گفت: فارغ از این‌که قانون برنامه هفتم توسعه به چه شکلی نوشته شده است باید آسیب‌شناسی از قوانین فرا دستی قبلی هم در خصوص این‌که میزان تحقق‌شان به چه شکلی بوده داشته باشیم.نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه اگر قانون برنامه ششم را هم بر مبنای کار کارشناسی بخواهیم بررسی کنیم که چه میزان اجرایی شده است، می‌توان گفت شاید ۲۵ درصد هم بیشتر اجرایی نشده است و اینجا باید روی دلیل این موضوع کندو کاو اتفاق بیفتد.
  • وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از اوقات قوانین فرادستی به نوعی آرزوهای دست نیافتنی مسئولان اجرایی هستند که خیلی جامه عمل نمی‌پوشند؛ چراکه بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های موجود تعریف نمی‌شوند و اپتومتریک دیده می‌شوند. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در قانون برنامه هفتم علاوه بر آن نگاه ایده‌آل‌گرایانه و بعضا شعاری، شاهد هستیم که به بعضی از موضوعات کم‌توجهی شده و مغفول مانده‌اند؛ مثلا در حوزه ورزش خیلی پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است. در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هم همین‌طور، این‌ها می‌تواند جزو چالش‌های قانون برنامه هفتم باشد.
  • نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی درخصوص این‌که در برنامه هفتم توسعه «رشد اقتصادی ۸ درصدی»، «رشد اشتغال ۳/۹ درصدی» و رسیدن به «تورم ۹/۵ درصدی» دیده شده، آیا باتوجه عوامل داخلی و خارجی و سیاست‌های موجود دولت می‌تواند چنین چیزی را محقق کند، عنوان کرد: معتقدم جدا از شرایط بین‌المللی و نوع روابط‌مان با کشورهای دیگر متاسفانه یکسری سوءمدیریت و ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد که اجازه تحقق چنین موضوعاتی را نمی‌دهد و بیشتر آمال و آروزی مدیران هستند تا اینکه شود در عمل روی آن‌ها کار کرد.
  • وی خاطرنشان کرد: مثلا رشد اقتصادی ۸ درصدی، باتوجه به سهم بسیار سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق می‌افتد در حالی که در حال حاضر شاید رشد واقعی‌مان حتی ۳ درصد هم نباشد. البته دولت در برخی از حوزه‌ها کارهای مثبتی انجام داده است، مثلا در بحث اشتغال ما شاهد تلاش‌های جدی از سوی دولت هستیم که بتواند برمنبای چشم‌انداز خودش کار کند اما رشد اقتصادی تابع پارامترهایی است که فعلا از سوی دولت هیچ عزم جدی برای اجرایی شدنش دیده نمی‌شود و به نظر من این موضوع هم یک مقداری ایده‌آل‌گرایانه دیده شده است.
  • این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار آن بحث تورم را داریم که در بحث کالاهای اساسی بعضاً شاهد تورم بالای ۶۵ درصد هستیم در چنین شرایطی آن هم در سالی که مزین به نام «مهار تورم»است، طبعاً پیش‌بینی برنامه هفتم تناسبی با واقعیت‌های موجود اقتصادی و عزم دولت، ندارد.وی یادآور شد: به طور مثال مرغ پیدا نمی‌شود و یا اگر هم باشد با قیمت بسیار بسیار گرانی پیدا می‌شود. من خودم چند روز پیش هرچه گشتم نتوانستم مرغ پیدا کنم، عملاً مرغ در چنین شرایطی دارد از سفره مردم می‌رود.
  • سعیدی با بیان این‌که باید تمام توجه مسئولین اقتصادی، بحث مهار تورم و در اختیار قرار دادن کالاهای اساسی در دست مردم باشد که متاسفانه عملا چنین چیزی دیده نمی‌شود، گفت: در چنین شرایطی که باید اولویت همه ما مسائل معیشتی مردم باشد، مشاهده می‌کنیم مواردی مطرح می‌شود که سوال پیش می‌آید آیا این‌ها اولویت اول ماست؟ که از نظر من نیستند. مثلا لایحه عفاف و حجابی و نظایر آن‌که عموما مطرح می‌شود؛ می‌شنویم یک مدیر اجرایی عنوان می‌کند ما ترک فعل‌ها را در موضوع حجاب تحمل نمی‌کنیم، کاش این ترک فعل‌ها در حوزه تورم لجام گسیخته و ترک فعل‌هایی که منجر به پدیده‌های زباله‌گردی و نظایر آن می‌شود هم تحمل نمی‌شد. کاش ترک فعل‌ها و فجایعی که در حوزه بهداشت و درمان در مناطق محروم رخ می‌دهد هم تحمل نمی‌شد.
  • وی تاکید کرد: در مجموع من معتقدم فارغ از نکات مثبت و منفی، لایحه برنامه هفتم توسعه باید به مجلس ارائه شود و باید یک آسیب‌شناسی از قوانین قبلی داشته باشیم و در مرحله دوم به نظرم من باید بازتعریفی از اولویت‌های مردم و کشور داشته باشیم و متناسب با آن الوویت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. سعیدی در خصوص ایراداتی که از برنامه هفتم در بحث حقوق کارگران گرفته می‌شود، اظهار داشت: در خصوص بحث‌های کارگر و کارفرما بحث جدی وارد است اما معتقدم دولت در این زمینه تلاش خودش را انجام می‌دهد .