رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر ارزش افزوده دارو یک درصد شده است که در جلسه سران قوا پیگیری می‌کنیم صفر شود. رشتکده، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در […]

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر ارزش افزوده دارو یک درصد شده است که در جلسه سران قوا پیگیری می‌کنیم صفر شود.

رشتکده، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور، اظهار داشت: بحث سلامت مهم بسیار مهم است و فارغ از مشکلات در حوزه هزینه و دغدغه تأمین کالا، ما در دولت و مجلس شورای اسلامی باید به نارضایتی مردم در حوزه سلامت توجه کنیم، چرا که فشار روانی روی مردم در حوزه سلامت وجود دارد.

وی بیان کرد: همان طور که به وزیر بهداشت هم گفتم، راهبری این کار یعنی سیاست‌گذاری و برنامه ریزی با وزارت بهداشت است. ما از چند سال گذشته داده‌هایی داریم و می‌توانیم در حوزه دارو و مصرف دارو بر اساس جغرافیای کشور برنامه‌ریزی کنیم. بر اساس این داده‌ها می‌توانیم پیش بینی لازم از مصرف روزانه دارو در کشور را داشته باشیم. پس پذیرفتنی نیست که بگوییم دارو کم شده است و همه این اشکالات به سیستم مدیریتی بازمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بحث ارز و ریال دارو با همان پیش بینی صورت گرفته در قانون بودجه دنبال شود. صبح هم جلسه‌ای با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس داشتم و تاکید کردم که به همان اندازه اهمیت هدفمندی موضوع دارو هم مهم است و باید سازمان برنامه این کار را با دقت دنبال کند.

وی ادامه تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران دنبال می‌کنیم که باید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی صفر باشد که اکنون یک درصد است.

قالیباف با تشکر از رئیس کل گمرک ایران، اظهار داشت: گمرک تلاش داشته اما با تأخیر مواجه بوده به طوری که اکنون دارو در گمرک دپو شده و به دست مردم نمی‌رسد. باید در بحث مربوط به نرخ گمرک و سود بازرگانی هم دستگاه‌های مربوطه ابلاغیه‌ها را به گمرک انجام دهند که گمرک بتواند امور را پیگیری کند. وزارت بهداشت این موارد را دنبال کرده ما هم کمک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی بحث امروز و سه جلسه قبلی در این مورد را جمع‌بندی کنند و ما این موارد را پیگیری می‌کنیم تا شاهد سکته‌های اینچنینی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم.