مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ضمن اعلام خبر کاهش تعداد دانشگاه های کشور به ۴۰۰ دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که با اجرای طرح آمایش آموزش عالی این دانشگاه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به ۴۰۰ دانشگاه کاهش می‌یابد. رشتکده،  دکتر محمد مهدی دهقان […]

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ضمن اعلام خبر کاهش تعداد دانشگاه های کشور به ۴۰۰ دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که با اجرای طرح آمایش آموزش عالی این دانشگاه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به ۴۰۰ دانشگاه کاهش می‌یابد.

رشتکده،  دکتر محمد مهدی دهقان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر اینکه وزارت علوم به هیچ عنوان دنبال گسترش مراکز آموزشی جدید نیست، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که البته این مراکز با احتساب واحدهای دانشگاه هایی نظیر پیام نور محاسبه می شوند که خود به تنهایی بیش از ۴۰۰ واحد آموزشی دارد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تاکید کرد: برنامه ما در طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم به ۳۲ واحد استانی برسیم به این معنی که هر استان یک دانشگاه داشته باشد و واحدهای دانشگاه آزاد در دانشگاه استانی ادغام شوند. این برنامه برای سایر دانشگاه‌ها نیز اجرایی خواهد شد به طور مثال ما در دانشگاه پیام نور بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی داریم که هر کدام از این مراکز یک موسسه آموزش عالی مستقل محسوب می شوند که با اجرای طرح آمایش این واحدهای دانشگاهی با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، داوطلبان ورودی، نیازها و ظرفیت های موجود در واحد استانی ادغام شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با اجرای طرح آمایش عالی هر دانشگاهی در مراکز استان ها یک مرکز مستقل خواهند داشت و سایر واحدهای اقماری در این مرکز ادغام می شوند تا عملا سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی ها در یک دانشگاه استانی انجام شود.

دکتر دهقانی تاکید کرد: بنای شورای گسترش آموزش عالی این است با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، با ادغام مراکز و واحدهای آموزش عالی در کشور از ۲ هزار و ۱۸۳ دانشگاه در کشور به حدود ۴۰۰ دانشگاه برسیم.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم یادآور شد: برنامه آمایش مراکز آموزش عالی در حال حاضر در تمامی زیرنظام ها آغاز شده است. به طوریکه دانشگاه آزاد این برنامه را به اتمام رسانده و تا یک ماه آینده برای تصویب به شورای گسترش ارائه خواهد داد و قطعا تا پایان دولت این برنامه به اتمام خواهد رسید.