چای سبز، گیاه بومی چین و هند، به علت فواید سلامتی قرنهاست که در سطح جهان مصرف می شود و مورد استقبال قرار می گیرد. چای سبز پرمصرف ترین نوشیدنی دنیا پس از آب است. در ادامه به بررسی اثرات تائید شده خواص چای سبز می پردازیم تا ببینیم در کدامیک از مشکلات و بیماریها […]

چای سبز، گیاه بومی چین و هند، به علت فواید سلامتی قرنهاست که در سطح جهان مصرف می شود و مورد استقبال قرار می گیرد. چای سبز پرمصرف ترین نوشیدنی دنیا پس از آب است. در ادامه به بررسی اثرات تائید شده خواص چای سبز می پردازیم تا ببینیم در کدامیک از مشکلات و بیماریها می شود از این گیاه استفاده نمود.

خواص چای سبز

۱. خواص چای سبز برای سرطان:

خواص چای سبز در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است، به دلیل آن که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E بعنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

۲. خواص چای سبز برای سلامتی قلب:

یک مطالعه، نشان داد که مصرف چای سبز، به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. این مطالعه بیش از ۴۰، ۰۰۰ شرکت کننده ژاپنی بین ۴۰ تا ۷۹ سال را برای ۱۱ سال دنبال کرد و از سال ۱۹۹۴ شروع شد. شرکت کنندگانی که حداقل ۵ فنجان چای سبز در روز می نوشند، خطر مرگ (به خصوص در اثر بیماری های قلبی عروقی) از افرادی که کم تر از یک فنجان چای در روز می نوشند، به میزان چشمگیر کم تر بود. به همین دلیل میتوان از خواص چای سبز، به سلامت قلب اشاره نمود.

۳. خواص چای سبز برای لاغری:

افرادی که در آستانه میانسالی با بالارفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی میشوند نیز میتوانند از چای سبز برای جلوگیری از این بحران کمک بگیرند. به شرط آنکه مصرف روزانه چای سبز را از ۳۰ سالگی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. چای سبز علاوه بر آنکه به کندی روند پیری سلول ها در اندام های گوناگون بدن کمک می کند به این افراد کمک می کند تا در میانسالی حداقل افزایش وزن را تجربه کنند، چون یکی از خواص چای سبز اینست که به آن ها کمک می کند تا کم ترین میزان ذخیره چربی و مواد زائد را در طول سال های جوانی و میان سالی در بدن داشته باشند.

۴. خواص چای سبز برای جوانی و زیبایی:

چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری (Anti – Aging) می شناسند. علت اصلی ضد پیری بودن چای سبز وجود میزان چشمگیر آنتی اکسیدان به خصوص آنتی اکسیدان های مؤثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز است. آنتی اکسیدان ها یکی از شاخص ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول ها هستند. بدین ترتیب یکی از خواص چای سبز، شادابی و جوانی پوست است.

خواص چای سبز بر روی پوست,خواص چای سبز,خواص چای سبز برای پوستیکی از خواص چای سبز اینست که میتواند، پيری زودرس پوست را به تاخير ‌اندازد

۵. خواص چای سبز برای کنترل فشارخون:

مطالعات جدید بعضی از خواص چای سبز را به صورت علمی اثبات نموده اند. با بررسی های انجام شده روی نمونه هایی که همگی مصرف کننده چای سبز بودند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن چای سبز میتواند در طولانی مدت فشارخون بالای افراد را کنترل کند.

۶. خواص چای سبز برای سلامت دهان و دندان:

می توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی است و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین یکی از خواص چای سبز اینست که با از بین بردن باکتری های نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می کند. در چین باستان از چای سبز بعنوان داروی خوشبوکننده دهان، قبل از حضور در مراسم رسمی و میهمانی ها استفاده می کردند.

خواص چای سبز برروی پوست,خواص چای سبز برای لاغری,خواص چای سبزاز خوص چای سبز میتوان به از بین بردن باکتری های نامناسب محوطه دهان اشاره کرد

۷. خواص چای سبز برای سرطان سینه:

به نظر نمی رسد که در جمعیت آسیایی چای سبز کمکی به جلوگیری از سرطان سینه نماید، ولی در جمعیت آسیایی- آمریکایی برخی از شواهد نشان میدهند که از خواص چای سبز میتوان به کاهش خطر سرطان سینه اشاره کرد.

۸. خواص چای سبز برای رفع پف زیر چشم:

یکی از خواص چای سبز، رفع پف زیر چشم و تیرگی دور چشم است. در صورتیکه شما هم پف زیر چشم و سیاهی دور چشم دارید کافیست یک تکه پنبه کوچک و استریل را به چای سبز آغشته کنید و زیر چشم خود بگذارید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشوید. دلیل رفع این پف هم وجود ویتامین کا در این چای است.

۹. خواص چای سبز برای کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲:

احتمالا درباره خواص چای سبز چیزهای زیادی شنیده اید. آنچه برای خوردن و آشامیدن انتخاب می کنید میتواند بطور چشمگیر بر سطح قند خون تاثیرگذار باشد. قند افزوده شده یکی از عوامل اصلی در پس چاقی و شیوع بیماری قند است که در خیلی از محصولات محبوب مثل نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها وجود دارد.  ورود چای سبز به این بخش از رژیم غذایی میتواند در تثبیت قند خون موثر واقع شود.

خواص چای سبز,خواص چای سبز برای لاغری,خواص چای سبز بر روی پوستیکی از خواص چای سبز، کاهش  خطر ابتلا به دیابت نوع دو است

۱۰. خواص چای سبز برای تقویت استخوان ها و مفاصل:

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده ترین دلیل تأثير مثبت آن بر استخوان ها است. به این ترتیب یکی از خواص چای سبز محافظت از استخوان ها و دندان ها در مقابل آسیب ها به خصوص پوسیدگی و پوکی استخوان است. متخصصان، چای سبز را برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفصل ها، ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تأثير با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

۱۱. خواص چای سبز برای سرطان پروستات:

یکی از خواص چای سبز، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. مردانی که چای سبز، مصرف می نمایند، کمتر از بقیه در خطر سرطان پروستات می باشند و هرچه این میزان مصرف فزونی یابد، خطر بیشتر کاهش می یابد.

۱۲. خواص چای سبز برای افراد مبتلا به آسم:

از خواص چای سبز میتوان به رفع حساسیت دستگاه تنفسی اشاره نمود. تئوفیلین موجود در چای سبز در حکم داروی مخدری است که سبب آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (افت های آسیب دیده ) می شود. از این جهت نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به بیماری آسم یا افرادی که به علت مشاغل ویژه ای که دارند (مانند کارگران کارخانه های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می کنند (ساکنان مناطق سردسیر) توصیه می شود. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) ترکیب ضدحساسیتی است که به وفور در چای سبز وجود دارد. این ترکیب با تأثير بر دستگاه ایمنی بدن، بدن را در مقابل حساسیت ها مقاوم می کند.

۱۳. خواص چای سبز برای مو:

یکی از خواص چای سبز این است که سبب تحریک ریشه های مو شده و سرعت رشد مو را فزونی می دهد. احیانا به همین علت است که در خیلی از شامپوهای تقویت مو از این گیاه استفاده می شود.

خواص چای سبز برای مردان,خواص چای سبز,خواص چای سبز برای زنانیکی از خواص چای سبز این است که باعث افزایش رشد مو می شود

۱۴. خواص چای سبز برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به خصوص بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی، یکی دیگر از خواص چای سبز، کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز است و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود.

۱۵. خواص چای سبز در پیشگیری از بیماری ایدز:

محققان ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چای سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس ایدز روی سلول های دستگاه ایمنی بدن و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می شوند. به عبارتی نوشیدن چای سبز را میتوان بعنوان عامل مکملی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلول های سیستم ایمنی بدن دانست. در نهایت این که به علت خواص فراوان چای سبز، اینک آنرا در خیلی از کشورهای جهان، نه بعنوان یک نوشیدنی بلکه بعنوان یک داروی گیاهی شناخته و نوشیدن روزانه آنرا توصیه میکنند.