ادعای آمریکا مبنی بر اعزام جنگنده‌های اف۱۶ به تنگه هرمز

  پرینت
ادعای آمریکا مبنی بر اعزام جنگنده‌های اف۱۶ به تنگه هرمز
شناسه خبر : 7436 |

ایالات متحده آمریکا مدعی شد تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد. رشتکده،   یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی گفت که آمریکا در حال تقویت حضور و استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز […]

ایالات متحده آمریکا مدعی شد تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد.

رشتکده،   یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی گفت که آمریکا در حال تقویت حضور و استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌هایی است که در این منطقه عبور و مرور می‌کنند.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود و جزئیات عملیات نظامی در منطقه را ارائه کند، مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.

علاوه بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی کشور سوریه برای ماموریت‌های خود ادامه خواهد داد.

به ادعای این مقام دفاعی ایالات متحده، فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس افزایش پیدا کرده، ناشی از افزایش همکاری و هماهنگی بین مسکو، تهران و دمشق برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

هفته گذشته دریاسالار اولگ گورینوف رئیس مرکز آشتی روسیه برای سوریه در اظهاراتی که رسانه دولتی سوریه منتشر کرد، گفت: ارتش روسیه و سوریه در حال انجام آموزش‌های مشترک هستند.

وی افزود که مسکو نگران پرواز پهپادهای ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز شمال سوریه است و آنها را نقض سیستماتیک پروتکل‌هایی خواند که برای جلوگیری از درگیری بین دو ارتش طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، ایالات متحده پیشتر نیز در واکنش به حضور مقتدرانه ایران در تنگه هرمز، از تقویت حضور ناوگان دریایی این کشور در ‌خلیج‌فارس خبر داده بود.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داده بود.

این مقام آمریکایی که از حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در تنگه هرمز عصبانی است، گفت: آمریکا به قدرت های منطقه ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

ایران همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید کرده و حضور نیروهای بیگانه و قدرت های منطقه ای در این آبراهه ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

همچنین روابط روسیه و آمریکا در دوره‌های گوناگون به ویژه پس از جنگ سرد، شاهد نوسان‌ها و چالش‌های گوناگون بوده است.

بی‌تردید جنگ در اوکراین بسیاری از مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان را دستخوش تغییر کرد و حتی بر بسیاری از تعاملات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ملت‌ها تاثیر عمیق و حتی ماندگار برجای گذاشته است.

اگر از مولفه نظامی که مقوله جدایی‌ناپذیر جنگ‌هاست عبور کنیم، شاید بتوان گسترش تحریم‌های اقتصادی اروپا و ایالات متحده علیه روسیه و آشفته شدن فضایی سیاسی جهان به ویژه میان واشنگتن و مسکو را مهمترین شاخصه این درگیری نظامی دانست؛ شرایطی که برخی تحلیلگران آن را به معنای بازگشت جنگ سرد در روابط غرب با روسیه تعبیر کردند.

نوشته های مشابه
کشورها درباره پاسخ ایران به حمله اسرائیل در شورای امنیت چه گفتند؟
پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه
بایدن به نتانیاهو: در هیچ عملیاتی علیه ایران شرکت نمی‌کنیم
برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران/ از هشدار چین و روسیه تا اتهام زنی آمریکا و انگلیس به ایران
کاخ سفید: نقشی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نداشتیم
تمامی کشورهای عربی آماده به رسمیت شناختن اسرائیل هستند !
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.