سخنگوی کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون جدید انتخابات در اسفندماه گفت: بر اساس قانون جدید پیش ثبت نام از داوطلبان در مردادماه انجام می‌شود و دلایل رد صلاحیت افراد نیز در این دوره باید اعلام شود. رشتکده، ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با […]

سخنگوی کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون جدید انتخابات در اسفندماه گفت: بر اساس قانون جدید پیش ثبت نام از داوطلبان در مردادماه انجام می‌شود و دلایل رد صلاحیت افراد نیز در این دوره باید اعلام شود.

رشتکده، ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به تعیین تکلیف طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به تناسبی شدن انتخابات تهران ایراد گرفته بود، در صحن علنی این مورد از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد و از آنجایی که شورای نگهبان مواد دیگر را تایید کرده است، اصلاحات قانون انتخابات مجلس در این دوره از انتخابات قابلیت اجرا دارد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی قانون جدید انتخابات مجلس را تشریح کرد: یکی از تفاوت های قانون جدید انتخابات مجلس این است که از دواطلبان نمایندگی در قوه مقننه پیش ثبت نام صورت می گیرد. به این نحو که وزارت کشور از ۷۰ تا حداکثر ۱۰۰ روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی دستور شروع فرایند انتخابات را می دهد و داوطلبان ظرف مدت ۷ روز باید مدارک خود را تحویل دهند تا دستگاه های ذی ربط استعلامات مربوطه را انجام دهند.

وی ادامه داد: وزارت علوم و فناوری مدارک تحصیلی را بررسی می کند، سازمان امور استخدامی استعفای افراد را تایید می کند و دادستانی کل سوابق قضایی افراد را استعلام خواهد کرد. بنابراین پیش ثبت نام انتخابات دوره دوازده مجلس مرداد ماه انجام می شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: با انجام پیش ثبت نام، اشکالات در مدارک و سوابق قضایی پیش از ثبت نام اصلی بررسی می شود و به داوطلب گفته می شود که ثبت نام اصلی را انجام ندهد که مهر رد صلاحیت نخورد و برای حضور در پست های دیگر به مشکل نخورد. از سوی دیگر با این اقدام از ازدحام در روز ثبت نام اصلی و رد صلاحیت های گسترده به دلیل نواقض مدارک و سوابق جلوگیری می شود.

وی بیان کرد: داشتن ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی یا قضایی از جمله مواردی که در این دوره از انتخابات باید با ارائه گواهی معتبر لحاظ شود. همچنین وزارت کشور و شوراهای نگهبان موظف شدند تا سوابق داوطلبان را روزانه به مراجع ذی صلاح از جمله سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال، فرماندهی نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارسال کنند تا این مراجع ظرف ۱۰ روز نسبت به پاسخ اقدام کنند.

بیاتی با بیان اینکه دلایل رد صلاحیت افراد در این دوره باید اعلام شود، گفت: انتشار نظر و تصمیمات مقامات و مدیران باید در هیات بررسی تبلیغات استان مطرح شود و این هیات نسبت به انتشار نظرات تصمیم گیری می کند.