دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: راه اندازی کریدور شمال- جنوب در کنار توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه، سایر کشورهای منطقه به‌ویژه چین و هند را نیز از این همکاری‌های مشترک متنفع می‌کند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: راه اندازی کریدور شمال- جنوب در کنار توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه، سایر کشورهای منطقه به‌ویژه چین و هند را نیز از این همکاری‌های مشترک متنفع می‌کند.

رشتکده،  به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورای‌عالی و جمعی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورای‌عالی برگزار شد.

این نشست به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه‌اندازی کریدور بین المللی شمال‌ـ جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریع‌تر بندر کاسپین برگزار شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع روند راه اندازی کریدور شمال ـ جنوب، اظهار داشت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی، می‌توانیم در کنار یکدیگر به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری‌ها را پوشش دهیم.

محمد، به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی  کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی، کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود.

وی به ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مشخص بودن راهبرد باید به‌دنبال راهکار باشیم، باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء و با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند.

محمد افزود: با کمک ظرفیت‌های موجود در حوزه بندری می‌توانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله «رو ـ رو»، تکمیل موج‌شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت- کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تصریح‌کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند از طریق شرکت‌های مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه «ولگا» است و در این صورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکت های ایرانی می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

محمد اظهار داشت: پیشنهاد می شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.

راهکارهای فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نیز در این نشست به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل می شود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می کنیم.

«علی اوسط اکبری‌مقدم»، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفه‌های گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی ـ بیمه ای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری میان شرکت های کشتیرانی دو کشور را مهمترین راهکارهای پیشنهادی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب عنوان کرد و افزود: در این مسیر می‌توان از توانمندی‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همپنین تشکیل شرکت‌های مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار جلوگیری از تضعیف کریدور شمال ـ جنوب توسط مسیرهای تجاری رقیب نیز بهره برد.

استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در توسعه دوجانبه بین‌المللی ایران و همسایگان

عضو هیات مدیره اتاق ایران ـ روسیه نیز در این نشست گفت: کشور ایران و کشور روسیه وجه اشتراک و موقعیت ژئوپلیتیک زیادی دارند، ایران ۱۵ کشور همسایه و روسیه ۱۴ کشور همسایه دارد و ما نیازمند توسعه همگرایی سازمانی و بین سازمانی هستیم، مناطق آزاد کشورهای مرزی ما می تواند در این عرصه نقش آفرینی کنند.

«سید جلیل جلالی‌فر» خاطرنشان‌کرد: دولت‌های ایران و روسیه مصمم به توسعه همکاری‌های اقتصادی و فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب هستند و در چهار سال گذشته منطقه آزاد انزلی در این خصوص همکاری های گسترده ای انجام داده است.

وی تصریح‌کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را داریم و در کشور روسیه سند راهبردی که چارچوب فعالیت مسیر کریدور شمال ـ جنوب را تعیین کرده است. کشور روسیه ماموریت سازمان های دولتی خود را سازماندهی می کند، ما نیز باید درخصوص مناطق آزاد اروند، چابهار، انزلی و سایر مناطق آزاد کشور ماموریت‌هایی را تعریف کنیم.

در این نشست مدیران اقتصادی بخش های دولتی روسیه نیز با استقبال از طرح های ارائه شده از سوی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد برای مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاری‌ها میان ذی‌نفعان کریدور به‌ویژه هندوستان، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری در چارچوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیت ها در کریدور شمال ـ جنوب تصریح کردند.

در پایان این نشست علی اوسط اکبری‌مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس نیز به عنوان نماینده کشور روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال ـ جنوب انتخاب شدند.