اختصاصی رشتکده: سامان بدر: استان گیلان دارای ۵۸ شورای شهر و شهرداری است که برخی از آن‌ها تازه تاسیس شده‌اند. عدم ثبات مدیریتی  و برخی زدو بندهای پشت پرده  مهم‌ترین چالش مدیریت شهری استان گیلان است. از همین جهت هرچند وقت خبر برکناری شهرداران و یا دستگیری اعضای شورا و یا کارکنان شهرداری شنیده می‌شود. در […]

اختصاصی رشتکده: سامان بدر: استان گیلان دارای ۵۸ شورای شهر و شهرداری است که برخی از آن‌ها تازه تاسیس شده‌اند. عدم ثبات مدیریتی  و برخی زدو بندهای پشت پرده  مهم‌ترین چالش مدیریت شهری استان گیلان است. از همین جهت هرچند وقت خبر برکناری شهرداران و یا دستگیری اعضای شورا و یا کارکنان شهرداری شنیده می‌شود.

در زیر به مناسبت به روز شوراها نگاهی به عملکرد شوراهای استان در دوره ششم داشتیم که البته حدود یک سال از آن باقی است. به دلیل ازدیاد شهرها در سه بخش  و بر اساس حروف الفبا این مطلب را دنبال خواهیم کرد.

 

 آستارا

اعضای شورای آذر ۱۴۰۰ میثم الوان پور عضو شورا را به عنوان شهردار تعیین کردند  که حکم وی ده ماه طول کشید و سرانجام توسط استاندار امضا شد.. دو عضو شورا در اعتراض به امضای حکم توسط استاندار گیلان تهدید به استعفاء کرده بودند و در ان مدت دو نفر به عنوان سرپرست تعیین شدند. آن‌ها معتقد بودند که میثم الوان پور فاقد ۵ سال مدیریت میانی است.

آستانه اشرفیه؛ آتش نشان رشتی شعله اختلافات را تشدید کرد

اعضای شورا ابتدا علی مقصودی آتش نشان اسبق و از مدیران شهرداری رشت را به عنوان شهردار تعیین کردند که اواخر سال ۱۴۰۱ در آستانه استیضاح او استعفاء داد. اعضای شورا بعدا عبدالحسین داداشی نیاکی را به عنوان شهردار تعیین کردند که مهر ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد.

 

اطاقور لنگرود

اعضای شورا ابتدا محمود اسکندری دیارجان را به عنوان سرپرست شهرداری منصوب کردند و بعد از آن به عنوان شهردار به استاندار معرفی کردند که حکم وی توسط استاندار در شهریور ۱۴۰۱ صادر شد.

 

احمدسرگوراب؛ نیکویی شهرداری را کنترات گرفته است؟

رضا نیکویی از سال ۹۲ به عنوان شهردار این شهر کوچک شفت فعالیت می‌کند و در هر دوره شورا حکم وی تمدید می‌شود. ظاهرا وی محبوبیت خوبی در بین شورای این شهر دارد.

اسالم؛ شهردار پرحاشیه قصد رفتن ندارد

اعضای شورا سیف الله صداقت دوست را به عنوان شهردار اسالم انتخاب کردند که آذر ماه ۱۴۰۰ حکم وی صادر شد. از جمله حواشی شهردار جدید درگیری او با یکی از اعضای شورا و همچنین پاراف عجیب شهردار روی نامه یکی از اعضای شورا بود که در ان نوشته بود درخواست وی برای مشکلات یک کوچه هیچ سندیتی ندارد. با همه این‌ها صداقت دوست همچنان شهردار اسالم است.

املش؛ جایی که شهرداران دوامی ندارند!

اعضای شورا ابتدا افشین گلباغی را به عنوان شهردار املش انتخاب کردند که صلاحیت وی مورد تایید قرار نگرفت. ( وی فروردین ماه امسال درگذشت) بعد از آن ناصر رنجبر شهردار اسبق شهر املش با چهار رأی موافق اعضای شورا به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد که صلاحیت وی نیز توسط استانداری رد شد. بهرام آریامنش گزینه بعدی اعضای شورای املش بود که شهریور ۱۴۰۱ حکم وی امضا شد. با این حال مهر ۱۴۰۲ با شکایت یکی از پیمانکاران ، شهردار املش از مقام خود تعلیق و سرپرست جدید تعیین شد. اعضای شورا بهمن سال گذشته عبدالرضا سلیمانی شهردار سابق آستانه اشرفیه را به عنوان شهردار جدید خود انتخاب کردند که هنوز حکم وی صادر نشده است.

بره سر عمارلو؛ شهری که به یک زن صلاحیت ندادند!

اعضای شورا بره سر عمارلو  رضا رحیمی آسیابرکی را به عنوان شهردار انتخاب کردند که حکم وی فروردین ۱۴۰۱ صادر شد. پیش از آن صلاحیت مهدیه نظرپور شیرکوهی مدیر اجرایی چندین شرکت فنی و مهندسی رد شده بود و اجازه داده نشد یک زن شهردار یکی از شهرهای کوچک گیلان شود.

بندر انزلی؛ خلیلی با حکمی سبک برکنار شد

اعضای شورا ابتدا مهدی خلیلی از کارمندان شهرداری این شهر را به عنوان شهردار انتخاب کردند که حکم وی آذر همان سال مورد تایید قرار گرفت. خلیلی تیر ۱۴۰۲ با حکم قضایی به دلیل شرکت در جلسات کمیسیون ماده صد و دریافت حق جلسه عزل گردید. بعد از وی وحید پورحضرت فرماندار سابق ماسال به عنوان شهردار انتخاب شد که جکم وی توسط استاندار صادر گردید.

پره سر رضوانشهر 

۱۴ آذرماه ۱۴۰۰  «پژمان اکبری وسکه»  دارای دکترای عمران با کسب سه رأی از پنج عضو شورای اسلامی شهر پره سر، به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب شد و حکم وی بهمن ماه همان سال توسط استاندار امضاء شد که تاکنون ادامه دارد.

پیربازار؛  دعواهای تمام نشدنی شهر تازه تاسیس 

شورای شهر تازه تاسیس پیربازار درگیریهای فراوان حقوقی را در این مدت تجربه کرده است. با شاهکار هیات نظارت انتخابات آرا مورد تغییر قرار گرفت و اعضای منتخبی که توسط هیات ردصلاحیت شده بودند حق ورود به شورا را پیدا نکردند و با شکایت در دیوان عدالت اداری بار دیگر به شورا برگشتند. در این مدت مدیریت شهری دچار آسیب فراوانی شد. سال ۱۴۰۰ تیم جدید که وارد شورا شد خیلی سریع شهردار را برکنار کردند و سرپرست جدید تعیین کردند که حکم آن‌ها توسط فرمانداری رد شد. سرانجام بعد از کوش و قوسهای فراوان علی اکبر پورعلی معاون سابق عمرانی فرمانداری رودبار به عنوان شهردار انتخاب شد که فعلا مشغول به کار است.

توتکابن رودبار

علی نوری پور شهردار از فعالان اقتصادی مرداد ۱۴۰۰ به عنوان شهردار انتخاب شد که حکم وی توسط استاندار صادر گردید. از جمله حواشی  آن  قرارداد کاری دو عضو شورای این شهر بودند که از بعد از افشاگری رسانه‌ای این قرارداد باطل شد.

جیرنده رودبار

شورای جیرنده بعد از یک تلاش ناموفق، علی رضا کریمی پور را به عنوان شهردار انتخاب کردند که در نهایت حکم وی خرداد ۱۴۰۱ صادر شد. با این حال در اواخر فروردین امسال در سکوت خبری شهردار این شهر توسط شورا استیضاح شد.

چابکسر، بازهم آقای غنوی

در شورای ششم چابکسر، بهرام غنوی برای چهارمین بار به عنوان شهردار انتخاب شد. وی در شورای سوم، چهارم و پنجم نیز شهردار این شهر شده بود و یک بار اعضای شورا او را به زور مجبور به استعفاء کردند. با این حال وی فعلا در مسند کار خود باقی مانده است که با آن خاطرات زیادی دارد.

چاف و چمخاله

اعضای شورا آذر ۱۴۰۰ حسین ابراهیمی  از اعضای سابق شورای شهر رحیم آباد به عنوان شهردار انتخاب  کردند که این حکم هنوز پابرجاست.

چوبر تالش

اعضای شورا احد پرستار را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند. گفتنی است شهرداری چوبر در این مدت سطح اداری خود را یک پله ارتقا داده است.

چوکام خمام؛ شهردار ناشناس

شهر تازه تاسیس چوکام اولین شهردار خود را شناخت و شهریور ماه سال گذشته حمیدرضا صراف زاده به عنوان شهردار این شهر منصوب شد. سوابق مدیریت خاصی از وی در دسترس نبود.

حویق تالش؛ اصرار بر انتخاب شهردار ردصلاحیت شده

طالعی اولین شهردار شورای ششم حویق  آذر ۱۴۰۰  استعفاء داد. بعد از آن اعضای شورا میلاد طاهری پور  را به عنوان شهردار منتخب شهر حویق معرفی کردند که  به دلیل نداشتن سابقه اجرایی و مدرک تحصیلی حداقلی رد شد.  هرچند  شورای شهر حویق بر مصوبه خود اصرار ورزید تا دوباره حکم ردصلاحیت وی صادر گردد. بالاخره بعد از کش و قوس فراوان و نزدیک به یک سال  مسعود قوی پنجه به  عنوان شهردار انتخاب شد که مهر ۱۴۰۲ حکم وی صادر گردید.

خشکبیجار؛ شهر باثبات

مرداد ۱۴۰۰ اعضای شورا با ۵ رای  سید فخرالدین حسینی از مدیران سابق آموزش و پرورش با سابقه بخشداری خمام را به عنوان شهردار خشکبیجار تعیین کردند که آبان ماه حکم وی امضاء گردید که تاکنون ادامه دارد.

خمام، عدم پرداخت حقوقی که دردسرساز شد!

ابوالحسن سیمایی شهردار خمام در دوره ششم بود که بهمن سال گذشته با شکایت یکی از کارکنان شهرداری  در رابطه با سریچی از دستورات مقام های بالاتر مبنی بر عدم اجرای تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به رسمی قطعی و عدم پرداخت حقوق و مزایای یکی از پرسنل رسمی از پست دولتی محروم گردید. بعد از وی امیرحسین رضی زاده به عنوان شهردار انتخاب شده است که در حال حاضر رئیس هیات کشتی گیلان است.

دیلمان؛ برادر بازی در انتخاب شهردار!

شورای دیلمان امین شاقلانی  برادر یکی از اعضا را به عنوان شهردار انتخاب کردند. شاقلانی پیش از آن مسئول واحد عمرانی و فنی شهرداری سیاهکل بود.

 

 

 

 

  • نویسنده : رشتکده