استاندار گیلان با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی رشت یکی از پروژه های اولویت دار استان است خواستار تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان سال 99 شد.

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان  به ریاست ارسلان زارع، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.
استاندار گیلان در این نشست ویژه که به منظور پیگیری مصوبات جلسات پیشین انجمن و نیز ارائه پیشنهادات جدید برگزار شد، با اشاره به پیگیری جدی مصوبات جلسات گذشته و لزوم برگزاری منظم جلسات انجمن استان در همه شهرها و بخش ها با بیان اینکه کتاب نقش بی‌بدیلی در تکامل فردی و اجتماعی جوامع دارد، افزود: یکی از ارکان توسعه فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه‌ای کتاب و میزان مطالعه مردم آن جامعه است.
کتاب و کتابخوانی باید در جامعه به یک فرهنگ و ارزش والا تبدیل شود
ارسلان زارع تقویت دانش و آگاهی عمومی و بهبود سبک زندگی را از مهم‌ترین تأثیرات ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جوامع بشری عنوان کرد و گفت: جامعه‌ای که در حوزه فرهنگی توسعه یافته باشد زمینه توسعه در سایر ابعاد را نیز دارد.
وی با بیان اینکه مطالعه و کتابخوانی مهم‌ترین رکن این توسعه فرهنگی در جوامع محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید بسترهای لازم برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی که زمینه افزایش دانش، خلاقیت، نوگرایی را فراهم می‌کند، ایجاد شود.
زارع با اشاره به اینکه برای حرکت در این مسیر نیازمند مشارکت تشکل‌های مردم نهاد برای تشویق و ترغیب مردم به سوی فرهنگ کتابخوانی هستیم، ادامه داد: کتاب و کتابخوانی باید در جامعه به یک فرهنگ و ارزش والا تبدیل شود.
وی بر لزوم توسعه مراکز فرهنگی و کتابخانه در مناطق محروم و کم برخوردار استان گیلان تأکید و بیان کرد: گسترش فرهنگ پژوهش و نوآوری از راهکارهای توسعه مطالعه و کتابخوانی است.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان با اشاره به تنها ممر درآمدی کتابخانه های عمومی از محل سهم نیم درصدی پرداختی شهرداری های استان خاطرنشان کرد: البته هنوز در برخی از شهرها همچون رشت در پرداخت این سهم با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با زمان بندی مناسبی که در این جلسه صورت می پذیرد شهرداری ها بخصوص رشت حداقل ۳۰درصد بدهی های خود به مجموعه کتابخانه های عمومی را تاپایان ماه جاری پرداخت نمایند.
استاندار گیلان در ادامه این نشست همچنین با اشاره به پیشرفت۶۴درصدی پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت، همت مسئولین و دست اندرکاران این پروژه برای اتمام آن را مایه خوشحالی مردم گیلان دانست و با تاکید بر بهره برداری کامل این کتابخانه بزرگ تا پایان سال جاری از لزوم برنامه ریزی دقیق و منسجم برای حل و فصل مشکلات پیشرو در حوزه تامین تجهیزات، زیرساخت ها و اعتبارات کافی سخن گفت.
استاندار گیلان همچنین با تأکید بر لزوم معرفی فرهنگ غنی گیلان به مردم کشور، برگزاری جشنواره های مختلف در استان را یادآور شد و گفت: باید در این مسیر از ظرفیت خیرین نیز استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مؤثر انجام شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی ایجاد شبکه کتابخونان مجازی در پیام رسان های داخلی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه از سوی کتابداران است، گفت: فراهم کردن بسترهای مناسب برای دسترسی عموم مردم به کتاب و مطالعه در ایام کرونا از اقداماتی بود که مورد استقبال علاقه مندان به این حوزه قرار گرفت.
در بحران شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره رضوی در بسترهای الکترونیکی کار پسندیده ای بوده است
زارع همچنین به برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره و اظهار کرد: این جشنواره از برنامه‌های فاخر فرهنگی در حوزه کتاب کتابخوانی است که باید در شأن مقام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شود.
وی با دعوت از شهروندان گیلانی به ویژه جوانان برای شرکت در این جشنواره، با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی در راستای اجرای این جشنواره اقدام شود، گفت: در بحران شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشنواره در بسترهای الکترونیکی و به صورت آنلاین کاری پسندیده بوده است.
استاندار گیلان با بیان اینکه این جشنواره فرصتی مناسب برای شناخت سیره، سبک زندگی و مبانی فکری و اعتقادی و عملی امامان معصوم (ع) است، تصریح کرد: این جشنواره فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ رضوی است.
کرمی: تکمیل کتابخانه مرکزی رشت می تواند هدیه فرهنگی بسیار خوبی به مردم گیلان باشد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در ادامه این نشست با اشاره به نقش مهم کتاب و مطالعه در افزایش آگاهی بخشی به جوامع بشری، اظهار کرد: استان گیلان دارای ۹۹ باب کتابخانه عمومی فعال می باشد که با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، سعی در جذاب سازی این محیط برای عموم مردم دارند.
وی با بیان اینکه از این تعداد ۸۲ کتابخانه عمومی و نهادی، ۱۶ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه نیز مستقل است، افزود: کتابخانه های استان گیلان دارای ۵۲ هزار عضو فعال و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه کتاب هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۰۰ هزار جلد کتاب به صورت امانت به اعضای کتابخانه ها داده شده است، گفت: سرانه فضای کتابخانه ای گیلان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱.۰۸ سانتی متر است.
وی به اجرای برنامه‌های فرهنگی در طول سال گذشته از سوی کتابخانه های عمومی در سطح استان گیلان اشاره و تصریح کرد: از اواخر سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه ها برنامه‌های مختلفی همانند پویش «هر خانه یک کتابخانه»، راه اندازی محفل ادبی دکتر معین، مسابقه مرور نویسی ویژه کتابداران و برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در فضای مجازی در دستور کار قرار داده و چراغ کتابخاخانه های عمومی را روشن نگه داشتند.
مشارکت بیش از ۲۶ هزار گیلانی در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
کرمی با بیان اینکه پنج هزار و ۳۲۴ برنامه فرهنگی در سال گذشته در کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد، گفت: در دهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی بعنوان مهمترین برنامه فرهنگی کتابخانه های عمومی استان گیلان که از اسفندماه سال گذشته تاکنون در حال برگزاری است، ۲۶ هزار و ۹۴۰ گیلانی مشارکت داشته اند و گیلان در این زمینه نیز جز ۱۰ استان برتر کشور است.
وی همچنین از امکان دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه خبر داد و گفت: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در مدت شیوع بیماری کرونا، بر اساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مسئله دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به منابع خواندنی را تحت‌الشعاع قرار داد، بنابراین نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همکاری با کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه تمهیداتی اتخاذ کرد تا فاصله‌ بین اعضا و کتاب و کتابخوانی کم شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه این نشست با اشاره به پیشرفت عملیات تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت بعنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور، اتمام این کتابخانه تا پایان سال جاری را یادآور شد و گفت: تکمیل و بهره برداری از این کتابخانه استاندارد می تواند هدیه فرهنگی بسیار خوبی به مردم گیلان باشد.
پریسا کرمی تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه درحال ساخت اردجان رضوانشهر، کتابخانه عمومی مسکن مهر، تغییر مکان پروژه کتابخانه عمومی چاف و چمخاله، بهسازی کتابخانه سیار قاصدک رشت در قالب تهیه یکدستگاه خودرو استاندارد و نیز اهتمام شهرداری های استان برای پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از محل درآمدهای خود را از دیگر خواسته های مجموعه کتابخانه های عمومی استان برشمرد.
گفتنی است در ادامه این نشست علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری؛ کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری؛ محمدحسن عاقل منش، عضو شورای اسلامی شهر رشت و مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان؛نادر جهان آرای، مدیرکل آموزش و پرورش استان؛ رحیم حیدری، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان؛ یاور پیر علایی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری؛ فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان؛ محمد اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛ ساحره میرسیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری گیلان؛ ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان؛ محمدرضا علیزاده، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت و روزبه رحمانیان، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در خصوص مصوبات جلسه مطالبی بیان داشتند.