نماینده مردم انزلی در مجلس هفتم با اشاره به اینکه همه مشکلات کشور به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود ولی تا زمانی که راهبردی درست برای این ظلمی که به کشور وارد شده تعیین نگردد و تحریم‌ها رفع نگردد، مشکلات کشور حل نمی‌شود البته این بدان معنا نیست که از عزت و استقلال و منافع کشور عبور […]

نماینده مردم انزلی در مجلس هفتم با اشاره به اینکه همه مشکلات کشور به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود ولی تا زمانی که راهبردی درست برای این ظلمی که به کشور وارد شده تعیین نگردد و تحریم‌ها رفع نگردد، مشکلات کشور حل نمی‌شود البته این بدان معنا نیست که از عزت و استقلال و منافع کشور عبور کنیم.

رشتکده،   هادی حق‌شناس استاندار سابق گلستان با بیان اینکه در برخی از کشورها همچون ایران با تاخیر به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌روند اظهار کرد:  تصور کنید اگر رادیو، تلویزیون، ماهواره و فضای مجازی نبود چگونه می‌توانستیم با مردم ارتباط حداکثری بگیریم و باید بگویم تکنولوژی خلق شده توسط انسان به معنای واقعی رفاه را افزایش داده است.

این استاد دانشگاه استفاده از تکنولوزی را فرصتی برای ایجاد جهش در تولید کالا و خدمات و اشتغالزایی برشمرد و افزود: تحریم نوعی زندان کالا و ارائه خدمات است که برای کشورما در زمینه‌های مختلف به ویژه تامین نیازهای اساسی مردم و جوانان خلل ایجاد نموده است.

هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه، کشورهای دنیا به دنبال استفاده از انرژی‌های بادی و هسته‌ای به عنوان انرژی‌های نوین است افزود: باید به دنبال جایگزینی انرژی نوین به جای نفت باشیم و از نفت به عنوان ثروت استفاده کنیم و در صورتی که نفت به هزینه‌های جاری تبدیل شود ایراد دارد.

وی فروش نیمی از نفت کشور و کاهش ذخائر نفتی به نصف و همچنین‌عدم دسترسی به تکنولوژی‌های نوین و مشکلات مبادلات بانکی را بزرگترین مشکل ایجاد تحریم‌ها دانست و ادامه داد: امروزه خودروسازان به دلیل نبود تکنولوژی، خودروهایی با کیفیت پایین‌تر و با مصرف دو برابری سوخت نسبت به خودروهای خارجی تولید کرده و هزینه‌های آن نیز به مردم تحمیل می‌شود.

حق‌شناس با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی موجبات تولید کالای با کیفیت و ارزان‌تر را فراهم می‌سازد یادآور شد: در دوران کرونا نیز واکسن تولید شده توسط دانشمندان دنیا به دلیل تحریم با تاخیر وارد ایران شد و معتقدم‌عدم دسترسی به دانش روز و تکنولوژی‌های نو، هزینه‌های زندگی مردم را افزایش می‌دهد.

تحلیلگر ارشد حوزه اقتصادی با اشاره به اینکه همه مشکلات کشور به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود اضافه کرد: پایین بودن بهره وری و ناکارآمدی برخی دولتمردان هم یکی دیگر از مشکلات کشور است چرا که وقتی وزیری ادعای ایجاد شغل با یک میلیون تومان را مطرح کرده و وزیری دیگر مدعی ایجاد یک میلیون مسکن در طول یک سال شده و به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند، نمی‌توان آن را گردن تحریم انداخت.

مدیرکل سابق بندرانزلی با اشاره به دور زدن مکرر تحریم‌ها توسط دولت و تجار و بازرگانان تاکید کرد: تحریم‌ها باعث شده تکنولوژی‌های جدید و کالا به کشور وارد نشود و استفاده از ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی وعدم استفاده از برخی هواپیماها به خاطر فرسودگی چند ده‌ساله، عدم واردات خودروهای کم مصرف وبه روز و همچنین‌عدم مبادله ارز با سایر کشورها از جمله مشکلات تحریم است که مردم هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.

استاندار سابق گلستان با بیان اینکه مردم در تنش‌های تحریم همواره نگران افزایش نرخ ارز، مسکن و اقلام مختلف مصرفی وتولیدی و معیشت روزمره خود هستند گفت: تاخیر در تامین نهاده‌های دامی برای ما در تولید گوشت و مرغ ما را دچار مشکل می‌کند، به گونه‌ای که استان گلستان که من استاندار بودم، بیش از ۲۰۰ هزار تن مرغ تولید می‌کند و در صورت نرسیدن نهاده‌های دامی یا گران شدن آن جوجه‌های یکروزه دور ریخته می‌شود.

وی به افزایش نرخ بیکاری، طلاق، خودکشی و مهاجرت اشاره و تصریح کرد: در صورت‌عدم رفع تحریم ها، عدم بهره گیری از ظرفیتهای غنی ومتنوع کشور و به ثمر ننشستن برجام، جمعیت فقیر، فقیرتر و قشر متوسط به سمت جمعیت فقیر سقوط می‌کند و در صورتی که به هردلیلی خانواده ها، رفاهیات موجود در کشور را متناسب با خودشان ندیده و نتوانند آینده زندگی خود را پیش بینی کنند مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کاندیداهای انتخابات در تبلیغات انتخاباتی خود از خسته بودن دولت قبل و ناکارمدی دولتمردان سخن می‌راندند یادآور شد: اکنون که دو سال و نیم از عمر دولت فعلی گذشته چرا نرخ کالاهای اساسی، دلار، سکه و مسکن همچنان در روند صعودی است؟ چرا سال ۹۵ و ۹۶ و سه ماهه اول ۹۷ که برجام اجرایی می‌شد مردم توان خرید کالاهای مورد نیاز خود را داشتند؟ پس اخلالی در نظام اقتصادی وجود دارد و اگر واقعیت را نپذیریم طبیعی است که اقتصاد مسیر خودرا به همین صورت طی می‌کند.

این مدرس دانشگاه به توقف اجرای اف‌ای تی اف (گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی) اشاره و اظهار کرد: ما همین اشتباه را در خصوص اف‌ای تی اف کردیم با وجود اینکه اف‌ای تی اف در مجلس تصویب شد در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف مانده است و از سوی کشورهای دوست عنوان شد چون ایران عضو نیست نمی‌توانیم مبادله ارزی با کشور داشته باشیم و به شکل تهاتر مبادله کالا به کالا انجام شد اما باید گفت این تهاتر در بحران‌ها و شرایط ویژه کارایی داشته و تجارت مستقیم با پول رایج کشورها هم موثر وراهگشا است،

حق‌شناس با اشاره به انتشار واقعیت‌ها از سوی بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم، ظلمی بزرگ بر مردم ایران است که باید رفع شود در غیر این صورت مشکلات و تورم و خط فقر همچنان روند افزایشی خواهد داشت و تنها راه برون رفت از این مشکل داشتن مجلس قوی در کنار دولت قوی است.

معاون اسبق سازمان بنادر ودریانوردی با اشاره به اینکه کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از مزایای برجام بهره‌مند شد ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ در بندر انزلی هر روز بیش از هزار ماشین کالاهای مورد نیاز واحدهای تولید کشور را حمل می‌کردند و امروز این مقدار به یک سوم رسیده و این یعنی متضرر شدن شرکت‌های حمل و نقل و کشتیرانی و فعالان بندری ودریایی شهر در این صورت است که هزینه‌های تاخیر در تصمیم گیری‌ها را مردم پرداخت می‌کنند در بنادر جنوبی هم تحریم در روند رشدشان تاثیر گذار بوده است،

این کارشناس مسائل کلان اقتصادی کشور یکی از مشکلات اساسی کشور راعدم تصمیم گیری برخی از افراد و نهادها در زمان مورد نیاز عنوان و اظهار کرد: تا زمانی که راهبردی درست برای ظلمی که به مردم وارد شده تعیین نگردد و تحریم‌ها رفع نگردد، مشکلات کشور حل نمی‌شود البته این بدان معنا نیست که از عزت و استقلال و منافع کشور عبور کنیم.