در شرایطی که چند ماه تا پایان دوره خدمت و فرارسیدن ایام بازنشستگی اصغر کامران راد مدیر شهرداری منطقه دو رشت باقی‌مانده است، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مرتضی شریفی گزینه تصدی بر این سمت است.

شریفی که در دوران مدیریتی خود از هیچ حاشیه و ماجرایی کم نداشته و از مدیران ویژه محمدعلی ثابت‌قدم شهردار معزول رشت محسوب می‌شد، در سمت‌های مختلف بکار گرفته‌شده است. شاید دلیل تعدد این سمت‌ها در عمر ۲۷ ماهه شهرداری ثابت‌قدم حضور شریفی به‌عنوان مدیر شهرداری منطقه سه به مدت ۲۳ روز بوده است! عمر کوتاه مدیریتی شریفی در جایگاه‌های مختلف و در مقابل حواشی فراوان حتی در همان دوران کوتاه، می‌تواند سؤالات بسیاری را به وجود آورد که آیا می‌توان شاهد بازگشت او به عرصه مدیریتی در شهرداری رشت بود؟!

فارغ از آنکه شریفی در زمان حضور در سعد معبر با تجمع و حواشی تقریباً هر روزه مواجه بود، اتفاقات دیگری توسط او رخ‌داده که برخی از آنان سبب بروز خسارت و بار مالی برای شهرداری رشت، شده است. برای مثال وی در زمان حضور در سازمان تاکسیرانی شهرداری اقدام به جمع‌آوری دکل در تاکسیرانی نمود که این موضوع موجب به وجود آمدن بار مالی برای شهرداری رشت شد.

وی در همین زمان مدیریتی اقدام به تحویل ۱۰۲ دستگاه اتوبوس به قزوین بدون خط‌وربط صحیح نمود، ضرر و زیانی ۶۰ میلیاردی، آن‌هم در شرایطی که امروز در حاشیه شهر رشت شهروندان نیازمند حتی یک دستگاه اتوبوس می‌باشند. نکته وحشتناک اینکه در دوره مدیریت وی آن‌قدر اشتباهات مدیریتی وجود داشت که تنها کمتر از ۱۰ اتوبوس در زمان تصدی وی در سطح شهر مشغول به فعالیت بودند.

در زمان حضور شریفی در سازمان اتوبوس‌رانی، عدم دفاع صحیح از پرونده شکایت ۴۵ تن از راننده‌های اتوبوس سبب ابلاغ رأی بازگشت به کار و تحمیل هزینه‌های گزاف به شهرداری رشت شد. به‌گونه‌ای که این موضوع منجر به قرارداد مستقیم با شهرداری و صدور حکم جلب برای مدیرعامل بعدی سازمان نیز شد!

این اما پایان حواشی خاص شریفی نبود، او در سازمان پایانه شهرداری نیز حواشی خاص خودش را داشت، جایی که درگیری با غرفه داران در پایانه منجر به اعتصاب در آن مقطع زمانی گردید.

عجیب‌ترین بخش مدیریتی شریفی اما زمانی رخ داد که وی با توقیف تاکسی بی‌سیم یکی از رانندگان بدون طی مراحل قانونی سبب شد تا ضمن ایجاد تنش و حاشیه، راننده مذکور از وی شکایت نماید.

اما اگر فکر می‌کنید این پایان ماجراهای مدیریتی شریفی در سازمانی بود که بعداً از چهار سازمان به یک سازمان تبدیل شد، قطعاً سخت در اشتباه هستید! هنوز کسی فراموش نکرده است که افزایش بی‌ضابطه نرخ کرایه تاکسی در دوره شریفی سبب چه میزان تنش در سطح جامعه میان رانندگان تاکسی و شهروندان شده بود. در آن زمان با دخالت دولت و ارجاع پرونده به ستاد تنظیم بازار موضوع حل و خاتمه یافت، اما برای رانندگان این حق ایجاد شده بود که تا مدت‌ها کرایه اضافه‌تر نسبت به نرخ قطعی را دریافت نمایند.

پایان‌بخش عملکرد شریفی در سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، پایانه و حمل‌ونقل بار، مبحث دریافت پاداش‌های خارج از عرف از چند سازمان به‌صورت همزمان و البته با دستور خود او بود! موضوعی که به‌عنوان پاداش‌های نجومی در رسانه‌ها مطرح شد که سبب حساسیت نهادهای نظارتی و بازرسی و ورود به موضوع توسط آنان شد.

اما شاید تاریک‌ترین نقطه از کارنامه شریفی در شهرداری رشت، دوره تصدی فوق‌العاده کوتاه‌مدت او در شهرداری منطقه سه باشد. جایی که شریفی اگرچه ۲۳ روز عهده‌دار این سمت بود، اما اندازه ۲۳ ماه دسته‌گل به آب داد! حضور شریفی در شهرداری منطقه سه همزمان با بارش برف بود، اما عملکرد شریفی چه در منطقه سه و چه در اتوبوس‌رانی در ایام برف با اعتراض همراه بود و منتقدین شریفی، وی را به عدم مدیریت بحران در زمان بارش برف متهم می‌کردند.

ولی این تمام کارهای پرحاشیه شریفی در زمان مدیریت منطقه سه نبود! شریفی در همان مدت‌زمان بسیار کوتاه اقدام به شکستن معامله در پارک آب و آسیاب نمود که این اتفاق در بازه زمانی بسیار کوتاه مدیریت وی بسیار تعجب‌برانگیز است.

اگر فکر می‌کنید این موضوعات سبب کنار گذاشتن او از شهرداری منطقه سه شده است، بازهم سخت در اشتباه هستید! شریفی در زمان اقدام به تخریب خانه‌های حاشیه شهر بدون طی مراحل قانونی کرده بود. موضوعی که کافی بود یک حاشیه مانند مرگ آسیه پناهی در کرمانشاه رخ بدهد تا این لکه ننگ برای همیشه روی نام شهرداری رشت بماند.

بالا گرفتن تنش در این ماجرا سبب شد تا وی به دلایل امنیتی از سمت خود تنها پس از ۲۳ روز برکنار شود؛ اما قطعاً باید نام او را در کتاب تاریخ شهرداری رشت نه به دلیل تیپ خاص و رنگارنگش، بلکه به خاطر تعدد حاشیه در بازه زمانی کوتاه، ثبت کرد.

اما این تنها بخشی از حواشی مدیریتی مرتضی شریفی در شهرداری رشت است، او در زمان مدیریت خود در سازمان پسماند شهرداری رشت ماجراهای بسیار زیادی را رقم زد. فارغ از آنکه به دلیل عدم دارا بودن سابقه ۵ ساله در حوزه پسماند و عدم دارا بودن شرایط احراز به مدیرعاملی این سازمان آمده بود که البته بعداً با ورود سازمان بازرسی کل کشور همراه بود، حواشی خاص دیگری نیز داشت.

شریفی در دوره مدیریت خود بر سازمان پسماند، اقدام به برگزاری مناقصه مرکز جمع‌آوری زباله خشک و واگذاری به پیمانکاران آن‌هم بدون اخذ مجوزهای قانونی کرده بود. موضوعی که هر طور بخواهیم به آن نگاه کنیم، قطعاً چیزی جز تخلف نیست.

در همان دوره مدیریتی وی اقدام به برگزاری فوتبال روی زمین جمع‌آوری زباله پس از آسفالت کردن آن محل کرد که سبب تحمیل ضرر و زیان به شهرداری رشت شد.

او در همان زمان با اجبار بی‌دلیل پیمانکاران به نصب بنر روی خودروهای حمل زباله باعث ایجاد هزینه‌های اضافه و البته بی‌دلیل به پیمانکاران شهرداری رشت شد.

در دوره‌های مختلف مدیریتی شریفی در شهرداری رشت افراد زیادی اقدام به مستندسازی، شکایت از شهرداری و دریافت احکام بازگشت به کار کرده‌اند. موضوعی که قطعاً قابل‌چشم‌پوشی نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید گفت عدم توانایی مدیریتی شریفی در آن زمان سبب شده است تا چنین اتفاقاتی رخ بدهد و شهرداری رشت به‌عنوان نهادی که می‌بایست خدمت رسان به شهروندان باشد، مجبور به پرداخت حقوق‌های ماهیانه به این افراد شود.

در پایان با ذکر یک حاشیه مدیریتی دیگر از شریفی در مدیریت امور اداری شهرداری رشت که با صدور بیش از ۲ هزار ابلاغ جابجایی پرسنلی رکوردی عجیب را از خود به‌جای گذاشته و بعضاً چندین ابلاغ برای هر نیرو در فواصل زمانی کوتاه صادر کرده است، باید گفت آخرین جایگاه و سمت مدیریتی شریفی در زمان مسعود نصرتی بوده که شریفی در یک پست خارج از چارت به‌عنوان معاون هماهنگی سازمان‌ها و مناطق شهرداری رشت منصوب شد و از آن زمان تاکنون سمت مدیریتی نداشته است.

حال آیا با تمام این تفاسیر و نگاه به گذشته مدیریتی شریفی باید از پرسید که آیا عضوی از شورای شهر رشت حاضر است در راستای رسیدن مجدد و کامبک طلایی شریفی به جایگاه مدیریتی در شهرداری رشت کمک کند؟!