نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی سند های مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آن‌ها روبرو شده است. رشتکده،  ترامپ در جواب مجری که پرسید که آیا می‌دانسته که سند مربوط به ایران هم داخل آن جعبه‌های نگهداری […]

نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی سند های مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آن‌ها روبرو شده است.

رشتکده،  ترامپ در جواب مجری که پرسید که آیا می‌دانسته که سند مربوط به ایران هم داخل آن جعبه‌های نگهداری اسناد بوده گفت: «من خبر نداشتم. اما همه چیز از حالت محرمانه خارج شده بود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای که شب گذشته با فاکس‌نیوز انجام داد به ۳ توضیح متناقض و متفاوت درباره سند محرمانه‌ای که گفته می‌شود حاوی طرحی برای حمله به ایران بوده است متوسل شد.

به گزارش فارس، ماجرای این سند به اعترافی برمی‌گردد که ترامپ در یک فایل صوتی درباره آن انجام داده است. دادستان‌های فدرال آمریکا در هفته‌های گذشته اعلام کردند صدای ضبط‌شده‌ای از ترامپ دارند که او در آن اذعان می‌کند یک سند محرمانه پنتاگون با موضوع «حمله احتمالی به ایران» را بعد از ترک کاخ سفید نزد خود نگاه داشته است.

یکی از دلایل اهمیت این اعتراف ترامپ این بود که ادعا‌های مکرر او را درباره اینکه در نگهداری اسناد مرتکب جرمی نشده کاملاً زیر سوال می‌برد.

ترامپ بار‌ها ادعا کرده بود هنگام خروج از قدرت تمامی اسنادی را که با خود برده را از حالت محرمانه خارج کرده بود و بنابراین، سند‌های یافت‌شده از محل اسکان او غیرمحرمانه نبوده‌اند.

با وجود این، او در آن فایل صوتی که در اختیار دادستان‌های آمریکا قرار گرفته به صراحت اذعان می‌کند که سند مذکور کماکان محرمانه بوده است.

ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز به توضیحات کاملاً متناقضی درباره این سند متوسل شده است. مجری فاکس‌نیوز در این برنامه از ترامپ پرسید: «چرا این اسناد امنیتی و دفاعی مهم مثل طرح حمله به ایران را نگاه می‌داشتید؟»

ترامپ در پاسخ به این سوال ابتدا این توجیه را آورد که این اسناد و از جمله سند ایران را با عجله از کاخ سفید خارج کرده است. او گفت: «مثل هر رئیس‌جمهوری من چیز‌هایی را از کاخ سفید بیرون بردم. درباره خودم، من با عجله از آنجا خارج شدم.»

با وجود این، او در ادامه مصاحبه طوری صحبت می‌کند که گویا خبر نداشته که جعبه اسنادی که با خودش به بیرون آورده حاوی سند محرمانه‌ای بوده که در آن طرح حمله به ایران تشریح شده بود. او گفت: «این جعبه پر از انواع و اقسام وسایل بودند. پیراهن گلف، لباس، شرت ورزشی، کفش و خیلی چیز‌های دیگر داخل آن‌ها بود.»

او سپس در جواب مجری که پرسید که آیا می‌دانسته که سند مربوط به ایران هم داخل آن جعبه‌ها بوده گفت: «من خبر نداشتم. اما همه چیز از حالت محرمانه خارج شده بود.»

ترامپ به عنوان سومین و آخرین بهانه کلا وجود سند مذکور درباره ایران را انکار کرد. مجری فاکس‌نیوز از ترامپ پرسید: «طبق چیزی که در کیفرخواست شما آمده در فایلی که صدای شما ضبط شده، روز ۲۱ جولای ۲۰۲۱ گفته‌اید که سندی برای حمله به یک کشور دیگر در اختیارتان است که طرح آن را ارتش آمریکا برای شما آماده کرده است. این یادتان می‌آید؟»

ترامپ گفت: «سندی در کار نبود. کلی برگه دستم بود. من کپی‌های روزنامه‌ها و کپی‌های مجلات را داشتم.»

مجری فاکس‌نیوز در این بخش با قطع سخنان ترامپ گفت: «صدای شما هست. شما در آن صدای ضبط شده می‌گویید که این سند محرمانه است و بعد اضافه می‌کنید که وقتی رئیس‌جمهور بودید می‌توانستید آن را از حالت محرمانه خارج کنید، ولی الان نمی‌توانید این کار را انجام دهید.»

ترامپ در پاسخ به اظهاراتی بی‌ربط متوسل شد و گفت: «چیزی که من گفتم این بود که الان نمی‌توانم آن را از حالت محرمانه خارج کنم، چون دیگر رئیس‌جمهور نبودم.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه که مجری فاکس‌نیوز یادآوری می‌کند که برآیند اظهاراتش این است که یک سند محرمانه را با خود از کاخ سفید خارج کرده گفت: «بِرِد (نام مجری) گفتم که من می‌توانستم اسناد را از حالت محرمانه خارج کنم، ولی آنکه سند نبود. هیچ سندی در کار نبود.»

هیئت منصفه یک دادگاه فدرال چند روز پیش علیه دونالد ترامپ در پرونده نگهداری اسناد محرمانه اعلام جرم کرد تا یک پرونده قضائی دیگر به کارنامه تنها رئیس‌جمهورِ ۲ بار استیضاح‌شده آمریکا اضافه شود. در کیفرخواستی که منتشر شد مشخص شد علیه او در ۳۷ مورد اعلام جرم شده است.

نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آن‌ها روبرو شده است.

محاکمه ترامپ تقریباً یک سال بعد از آن صورت گرفت که اف. بی. آی بعد از جستجوی محل سکونت ترامپ در عمارت «مار-ئه-لاگو» بیش از ۱۰۰ سند محرمانه کشف کرد.

کارشناسان مسائل حقوقی به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند چنانچه ترامپ در پرونده نگهداری اسناد محرمانه مجرم شناخته شود ممکن است با مجازات زندان روبرو شود.

۳۱ مورد از اتهامات ترامپ – طبق گفته کارشناسان – ذیل «قانون جاسوسی آمریکا» قابل بررسی هستند. چنانچه فردی ذیل این قانون مجرم شناخته شود می‌تواند به تحمل حبس تا ۱۰ سال محکوم شود.

۴ اتهام دیگر ترامپ به مخفی کردن اسناد، توطئه و مضایقه اطلاعات مربوط می‌شوند که هر یک می‌توانند با مجازات تا ۲۰ سال حبس جریمه شوند. ۲ اتهام دیگر- اظهارات غلط و تلاش برای مخفی‌کاری- نیز هر یک می‌توانند با تحمل حبس تا ۵ سال روبرو شوند.

کارل توبیاس، استاد دانشگاه حقوق در دانشگاه ریچموند ویرجینیا به بی بی سی گفت: «این اتهامات بسیار جدی است. جزئیات زیادی در [اتهامات علیه ترامپ]وجود دارند و بخشی از آن‌ها بسیار بد است.»