​معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به سوالی درباره اتهامات اخیر مطرح شده از سوی کشورهای غربی علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و درخواستشان از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق در این باره پاسخ داد. رشتکده، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه سازمان ملل منتشر […]

​معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به سوالی درباره اتهامات اخیر مطرح شده از سوی کشورهای غربی علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و درخواستشان از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق در این باره پاسخ داد.

رشتکده، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه سازمان ملل منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی شرکای اروپایی آن علیه ایران مبنی بر عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و در خواست از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق در این باره گفت: خود دبیرخانه افرادی را دارد که تخصص‌های لازم را دارند. در این موقعیت، چیزی برای ارائه کردن درباره بررسی این موضوع ندارم.

او در ادامه گفت: ما به تحلیل و بررسی اطلاعاتی که درباره اتهام مغایرت انتقال این پهپادها با پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد، ادامه می‌دهیم و در زمان مناسب به شورای امنیت گزارش خواهیم داد.

اظهارات فرحان در پی این مطرح می‌شود که اخیرا، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، اوکراین و آلبانی در بیانیه‌ای مشترک به سازمان ملل مدعی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران شدند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ مشترکی از سوی آمریکا، تروئیکای اروپایی، آلبانی و اوکراین نسبت به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

او با تکرار ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مدعی شد که ایران در ساخت کارخانه پهپاد به مسکو کمک می‌کند.

در این بیانیه آمده که اقدامات ایران و روسیه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

گرینفیلد در انتهای این بیانیه خواسته تا سازمان ملل به شواهد ارائه شده توسط کشورهای غربی توجه کند و تحقیقاتی در این زمینه انجام بدهد.

ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین درحالی تکرار می‌شود که این ادعا بارها از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.

روسیه تاکید کرده است که برخلاف اوکراین که از تسلیحات متحدان خود در این جنگ استفاده می‌کند، مسکو متکی به صنایع نظامی و دفاعی ساخت داخل است.

مقامات ایران که خواستار ارائه مستندات برای اثبات این ادعا در چارچوب بررسی‌های تیم‌های فنی و کارشناسی شده بودند، تاکید کرده‌اند که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کنند.