رسانه‌های سوئیسی از کشیده شدن اعتراضات و ناآرامی‌های فرانسه به کشور سوئیس خبر دادند که طی آن ویترین‌های مغازه‌ها در لوزان شکسته شد و حدود ۷ نفر دستگیر شدند. رشتکده،  به نقل از “اس ار اف” سوئیس، اعتراضات و ناآرامی ها در اعتراض به کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله در فرانسه توسط نیروهای پلیس […]

رسانه‌های سوئیسی از کشیده شدن اعتراضات و ناآرامی‌های فرانسه به کشور سوئیس خبر دادند که طی آن ویترین‌های مغازه‌ها در لوزان شکسته شد و حدود ۷ نفر دستگیر شدند.

رشتکده،  به نقل از “اس ار اف” سوئیس، اعتراضات و ناآرامی ها در اعتراض به کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله در فرانسه توسط نیروهای پلیس به کشور سوئیس هم رسیده است.

در لوزان، پلیس هفت مرد جوان را پس از شورش شامگاه شنبه دستگیر کرد.

بیش از صد جوان در مرکز شهر لوزان به عنوان پژواک ناآرامی در فرانسه تجمع کردند. بر اساس گزارش پلیس، خسارت های مالی به مغازه ها وارد شده است. طبق اعلام پلیس شهر لوزان در اوایل صبح یکشنبه چندین ویترین مغازه شکسته شد. درب یک فروشگاه بزرگ خرده فروشی هم شکسته شد.

در بیانیه پلیس آمده است که هفت نفر دستگیر شده به پاسگاه پلیس منتقل شدند. شش خردسال بین ۱۵ تا ۱۷ سال در بین آن ها وجود دارد. این جوانان سوئیسی، پرتغالی، سومالیایی، بوسنیایی، گرجی و صربی الاصل هستند. پلیس همچنین یک مرد ۲۴ ساله سوئیسی را دستگیر کرد.

به گزارش رسانه ها حدود ۵۰ افسر از پلیس شهر لوزان، پلیس کانتون در وو و جوامع اطراف آن در حال انجام وظیفه بودند. نیروها مجبور شدند چندین بار جوانان کلاهدار را که به سمت آنها سنگ پرتاب می کردند طرد کنند. یک کوکتل مولوتف نیز به سمت ماموران پلیس پرتاب شد.

در فرانسه هم برای پنجمین شب متوالی اعتراضات و ناآرامی هایی رخ داد. سطل های زباله به آتش کشیده شد و مغازه ها غارت شد، اما رسانه های فرانسوی همچنان از شبی آرام تر در مقایسه با چهار شب اعتراضات گذشته صحبت می کنند. باز هم مردم زیادی در شهرهای بزرگ فرانسه مانند مارسی، نیس، لیون و پاریس به خیابان ها آمدند.

در ساعت ۳ بامداد، ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه از دستگیری ۴۲۷ نفر از ابتدای عصر خبر داد. وی از شب نسبتا آرام به دلیل دخالت مداوم نیروهای پلیس خبر داد.

۴۵۰۰۰ افسر پلیس برای شب شنبه تا یکشنبه فراخوانده شدند. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه در توییتر از خدمات اضطراری تمجید کرده و گفت: آنها در برابر خشونت شجاعت مثال زدنی از خود نشان دادند.

با این حال، شورش، غارت و خسارت مالی دوباره به ویژه در پاریس، مارسی و لیون رخ داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد، نیروهای امنیتی شروع به متلاشی کردن آخرین گروه های باقی مانده از معترضان کردند. لو فیگارو» گزارش می دهد که شانزلیزه توسط یک نیروی پلیس بزرگ با استفاده از گاز اشک آور پاکسازی شده است.

در مارسی، پلیس گاز اشک آور شلیک کرد و تا اواخر شب با جوانان در مرکز شهر درگیر شد. حضور پلیس در آنجا و همچنین در لیون و گرنوبل به شدت افزایش یافته بود.

شب شنبه نیز بیش از ۱۳۰۰ نفر در سراسر این کشور دستگیر شدند. این ناآرامی ها با کشته شدن ناهل م. ۱۷ ساله آغاز شد که روز سه شنبه در حومه پاریس در نانتر توسط یک افسر پلیس هدف گلوله قرار گرفت. وی روز شنبه به خاک سپرده شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم سفر رسمی خود به آلمان را که برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناآرامی‌ها لغو کرد. دفتر رئیس جمهور فدرال اعلام کرد که سفر برنامه ریزی شده از یکشنبه تا سه شنبه باید در اسرع وقت جبران شود.

مایکل راث، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان ناآرامی‌های فرانسه را تهدیدی برای ثبات این کشور می‌داند. این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات در گفتگویی با نشریه بیلد گفت:: «این خشم ویرانگر بی‌رحمانه جوانان، که به‌نظر می‌رسد بی‌هدف علیه همه و همه چیز است، شرایط وحشتناکی جدید است. به گفته وی در حال حاضر هیچ پایانی برای این وضعیت پیش بینی نمی شود. در اینجا دولت باید با هماهنگی کامل پیش برود، امنیت بسیاری از مردم و ثبات کشور در خطر است. وی افزود: متأسفانه، فرانسه یک مورد منحصر به فرد نیست. در بسیاری از کشورهای اروپایی، تفرقه و بیگانگی و همچنین خشونت علیه اشیا و مردم در حال افزایش است.

آندریاس یونگ، معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان و عضو مجمع پارلمانی آلمان و فرانسه نیز دلیل بروز خشونت را در یک تقسیم بندی اجتماعی می بیند. او در این باره گفت: علیرغم توسعه اقتصادی خوب، فرانسه یک کشور عمیقاً تقسیم شده است. بسیاری از جوانان فرانسوی احساس می کنند عقب مانده اند و از آینده می ترسند. فقدان چشم انداز و مشکلات ادغام منجر به مخلوطی انفجاری در حومه شهر می شود و افراط گرایان از هر طرف نفت را روی آتش می ریزند و آن را گرم می کنند.