مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، شهر رشت را دارای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دانست و گفت: پرونده ثبت جهانی مرکز تاریخی رشت در دست اقدام است. رشتکده،  ولی جهانی امروز، ۲۰ شهریور، در جلسه شورای شهرستان رشت، با اشاره به قدمت ۲۳۰ هزار ساله استان گیلان، اظهار کرد: قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر اولیه در غار مربوط به […]

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، شهر رشت را دارای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دانست و گفت: پرونده ثبت جهانی مرکز تاریخی رشت در دست اقدام است.

رشتکده،  ولی جهانی امروز، ۲۰ شهریور، در جلسه شورای شهرستان رشت، با اشاره به قدمت ۲۳۰ هزار ساله استان گیلان، اظهار کرد: قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر اولیه در غار مربوط به گیلان است.‌

وی غار دربند رشی را پس از ماسوله و قلعه رودخان و موزه میراث روستایی، چهارمین جاذبه گردشگری تاریخی استان گیلان دانست و افزود: اگرچه گیلان را به طبیعت می شناسند، اما ۵۲۰۰ اثر تاریخی داریم که ۱۲۳۵ اثر ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مزارع کشاورزی و استخرهای طبیعی را مدیون حکومت سادات کیایی در ۷۰۰ سال پیش دانست و تصریح کرد: شهر تاریخی گسکر نیز از شهرهای مهم گیلان قبل از رشت و انزلی در دوران حکومت آل بویه بوده است.

جهانی با بیان اینکه سال گذشته ۸۵ میلیون مسافر وارد گیلان شدند، شهر رشت را دارای بیشترین اقامت دانست و عنوان کرد: موزه میراث روستایی رشت که ۲۶۳ هکتار مساحت دارد و یکی از موزه های ساخته شده پس از انقلاب می باشد، کاندیدای ثبت جهانی است.

وی شهر رشت را دارای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دانست و گفت: ۴۰ بنای تاریخی شهر رشت را مرمت کردیم. پرونده ثبت جهانی مرکز تاریخی رشت نیز در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از راه اندازی موزه مطبوعات در منطقه صیقلان رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: مسجد جامع لشت نشاء قدیمی ترین مسجد استان گیلان در جلگه است و لذا اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای احداث سردرب آن تخصیص دادیم.

وی شهرهای رشت و لاهیجان و انزلی را پیشرو در جذب سرمایه گذار گردشگری دانست و تاکید کرد: ۳۰۰ بنای تاریخی گیلان در اختیار دستگاه‌های دولتی است؛ بیشترین بناهای تاریخی شهرستان رشت نیز مربوط به شهرداری و آموزش و پرورش است.

جهانی کاخ سردار امجد تالش را بزرگترین موزه باستان شناسی کشور دانست و اضافه کرد: به زودی موزه مردم شناسی رودبار را راه اندازی خواهیم کرد؛ مدرسه سمیعی نیز به هنرستان و مدرسه فروغ به موزه موسیقی تبدیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در پایان از برگزاری ۳۰۰ ویژه برنامه هفته گردشگری در استان خبر داد و بیان کرد: ۲۰ جشنواره گردشگری نیز در شهرستان‌های مختلف از جمله رشت برگزار می شود.