رشتکده، چند روز پیش اطلاعیه‌ای از سوی دانشگاه علوم وتحقیقات مبنی بر رویت گرگ در محوله این دانشگاه و ارایه توصیه‌هایی به دانشجویان هنگام تردد منتشر شد.  به نقل از ایسنا، محمد کرمی‌ – رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران –  درباره علل مشاهده این گونه در یک زیستگاه انسانی به ایسنا […]

رشتکده، چند روز پیش اطلاعیه‌ای از سوی دانشگاه علوم وتحقیقات مبنی بر رویت گرگ در محوله این دانشگاه و ارایه توصیه‌هایی به دانشجویان هنگام تردد منتشر شد.

                              واکنش محیط زیست تهران به رؤیت گرگ در دانشگاه آزاد                       به نقل از ایسنا، محمد کرمی‌ – رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران –  درباره علل مشاهده این گونه در یک زیستگاه انسانی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در ارتفاعات شمال تهران واقع شده، نزدیک به زیستگاه حیات وحش از جمله ایستگاه برخی گوشتخواران مثل روباه، گرگ و شغال است. اگر گرگ  در محیط دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات حضور پیدا کرده باشد، خیلی امر عجیبی نیست چراکه آن منطقه نزدیک به ارتفاعات بالای ۱۹۰۰ متر است.

وی با بیان اینکه گرگ‌ها در این فصل ممکن است برای جست و جوی غذا، جفت‌یابی یا جفت گیری در مناطق دیگر از جمله مکان‌های مسکونی دیده شوند، گفت: با توجه به بارش برف طی هفته‌های اخیر در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال تهران و دشواری شکار برای حیوانات در این وضعیت، آن‌ها ممکن است مجبور شوند برای پیدا کردن طعمه‌ به زیستگاه‌های انسانی نزدیک ‌شوند البته گزارشی مبنی بر مشاهده گرگ در محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به ما ارسال نشده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به احتمال رویت «گرگاس» در واحد علوم و تحقیقات گفت: «گرگاس» حاصل جفت‌گیری گرگ و سگ است و خیلی به گرگ شباهت دارد. پیشینه سگ‌ها به توله گرگ‌هایی برمی‌گردد که انسان به خاطر حمایت و نگهداری از دام‌ها در سالیان دور از آن‌ها استفاده می‌کردند چون هم درنده خویی گرگ و هم حالت سگ را دارند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کرد که گرگ و سگ جفتگیری نکنند چون «گرگاس» برای ژن با ارزش گرگ‌ ایجاد مشکل می‌کنند اما مهم‌ترین نکته این است که ما نمی‌توانیم از ورود حیوانات به زیستگاه انسانی جلوگیری کنیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران اضافه کرد: واقعاً نمی‌توان تشخیص داد که آیا حیوان مشاهده شده  در محیط دانشگاه آزاد گرگ بوده یا گرگاس؟ اگر در این خصوص فیلم یا عکسی موجود باشد، کارشناسان حیات  وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانند آن را تشخیص بدهد.

وی اضافه کرد: اگر گونه مشاهده شده گرگ باشد و یک بار در محوطه دانشگاه تردد کرده باشد، جای نگرانی نیست ولی اگر حیوان با پای خودش از این منطقه نرود و آسیب و ضرر زیان متوجه انسان‌ها بشود، با هماهنگی تیم زنده گیری اقدامات لازم به عمل می آید.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران تاکید کرد: دانشجویان و کارکنان دانشگاه در صورت مشاهده این حیوان خونسردی خود را حفظ کنند و هیچگونه واکنش غیر منتظره‌ای نشان ندهند. این حیوان اگر در حال گذر از محوطه دانشگاه باشد، خودش از این محیط خارج می‌شود. اگر آن را تحریک کنیم، طبیعی است برای دفاع از خودش حمله خواهد کرد.

کرمی در پایان ریختن احتمالی زباله در اطراف شهرها و مناطق مسکونی یا دانشگاه آزاد را یکی از دلایل حضور حیوانات در زیستگاه‌های انسانی ذکر کرد، گفت: اطلاع دقیقی از چگونگی مدیریت پسماند در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ندارم. اگر در این محدوده زباله وجود داشته باشد باعث جذب  حیوانات وحشی می‌شود.