رشتکده،  روزنامه فایننشال تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط خبر داد و گزارش داد که آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود برای متوقف کردن حملات حوثی های یمن در دریای سرخ استفاده کند. فایننشال تایمز نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده […]

رشتکده،  روزنامه فایننشال تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط خبر داد و گزارش داد که آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود برای متوقف کردن حملات حوثی های یمن در دریای سرخ استفاده کند.

فایننشال تایمز نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.
در ادامه این مطلب آمده است: به گفته این مقامات، این مذاکرات غیرمستقیم، که طی آن واشنگتن همچنین نگرانی‌هایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد، در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو در ۱۰ ماه گذشته بود.
هیئت آمریکایی توسط برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده این کشور در امور ایران، رهبری می شد. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره کننده ارشد هسته ای تهران نیز هست، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.
مقامات عمانی گفتند که بین نمایندگان ایران و آمریکا رفت و آمد کردند تا آنها مستقیماً صحبت نکنند.
یک فرد مطلع گفت که مقامات آمریکایی کانال غیرمستقیم با ایران را “روشی برای مطرح کردن طیف وسیعی از تهدیدات ناشی از ایران” می دانند. این گفتگو شامل انتقال «آنچه طرف مقابل باید انجام دهد تا از یک درگیری گسترده تر جلوگیری کند» می شود.
دور دوم مذاکرات با حضور مک گورک برای ماه فوریه برنامه ریزی شده بود، اما این مذاکرات به تعویق افتاد چراکه او گرفتار تلاش های ایالات متحده برای میانجی گری توافقی بین اسرائیل و حماس جهت توقف جنگ در غزه و تضمین آزادی گروگان های اسرائیلی در نوار غزه شد.
آخرین مذاکرات آشکار شده بین آمریکا و ایران نیز مذاکرات موسوم به «نزدیک سازی» در ماه می گذشته بود