دبیرقرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر آگاهی بخشی در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در استان، گفت: هنوز مردم در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان، آگاهی لازم را ندارند و اصحاب رسانه می‌توانند در روند آگاهی‌بخشی لازم به مردم کمک نمایند. رشتکده،  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی […]

دبیرقرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر آگاهی بخشی در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در استان، گفت: هنوز مردم در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان، آگاهی لازم را ندارند و اصحاب رسانه می‌توانند در روند آگاهی‌بخشی لازم به مردم کمک نمایند.

رشتکده،  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ دکتراسماعیل نورصالحی-معاون بهداشتی دانشگاه ودبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز دوشنبه، ۳ مرداد ماه سال‌جاری در سومین جلسه‌ی کارگروه رسانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزارشد، اظهارداشت: مردم هنوزخطر و آسیب‌هایی که پایین بودن نرخ باروری در استان به وجود خواهد آورد را احساس نکرده اند.
وی ادامه داد: برخلاف پاندمی کرونا که منجر به همکاری مردم و مسئولان شد و خطرات و تلفات آن به وضوح مشاهده می‌شد، بالارفتن جمعیت سالمند استان و کاهش نرخ باروری در گیلان مورد توجه مردم قرار نگرفته است.
دکتر نورصالحی با اشاره به بالابودن جمعیت سالمند گیلان نسبت به میانگین کشوری، تصریح کرد: تک فرزندی علت اصلی سالمندی جمعیت گیلان است در حالی که روند رو به نزول جمعیت جوان استان در آینده خطرات بسیاری را برای استان گیلان فراهم می‌کند و این مهم، باید از سوی رسانه‌ها برای مردم و مسئولان اطلاع‌رسانی شود.
دکتر نورصالحی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ در یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور حدود دو برابر شود و این وضعیت در گیلان بحرانی‌تر است.
معاون بهداشتی دانشگاه همچنین افزایش سن مادر در استان را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۱۳۹۰؛ ۲۷.۵۴ سال و در سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵۴ سال رسیده است.
وی ضمن بازخوانی بخشی از قوانین جوانی جمعیت وزارت بهداشت و درمان، افزود: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از تمهیداتی است که قانون جوانی جمعیت برای حمایت از زوجین و مادران باردار تدوین کرده است. این امر می‌تواند ترغیب زوج‌ها را برای بچه دارشدن وهمچنین والدین را برای فرزندآوری بیشتر منجر شود.
درادامه فیروز نصیرزاده – مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهداف قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه، نقش رسانه‌ها را در ارتقا سطح آگاهی آحاد جامعه جهت ترغیب مردم به افزایش جمعیت و فرزند آوری مهم دانست.
وی درادامه با بیان اینکه ۷۳ ماده قانونی از سوی دولت به منظور حمایت از افزایش جمعیت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: در این خصوص لازم است همه دستگاه‌های اجرایی مسئولانه‌تر وارد عمل شده و اصحاب رسانه نیز در این خصوص مطالبه‌گر باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه در خاتمه با اشاره به آمار۱۵/۹درصدی افزایش سالمندی استان گیلان، ابرازامیدواری کرد: با اطلاع‌ رسانی رسانه‌ها درخصوص افزایش آگاهی مردم درخصوص ضرورت فرزندآوری در این شرایط (بحران جمعیت  گیلان)، تغییر نگرش و نهایتاً رفتارآحاد جامعه به جوانی جمعیت را شاهد باشیم.
درپایان به سوالات مطروحه اصحاب رسانه پیرامون بندهای مختلف قانون جوانی جمعیت و رویکرد استان در اجرای آن، ازسوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخ داده شد.