هیئت نمایندگان اتاق چطور زیر بار هزینه بیش از ۳۰ میلیاردی سفر رفت؟/ آیا کارکنان دولت انقلابی در روسیه با خاویار پذیرایی شدند؟ داستان کارت هدیه به‌صورت دلاری چیست؟/ آیا پرداخت بیش از ۵ هزار دلار به مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان صحت دارد؟

رشتکده:  به نقل از ناظر خبر، این روزها برخی از مسئولان با مشتی اعداد و ارقام و بیان آمارهایی که اثری عینی از آنها در جامعه دیده نمی‌شود، به نظر دنبال رفع تکلیف هستند؛ اما به دلیل هوشیاری مردم فهیم و بافرهنگ ایران، تیرشان به سنگ می‌خورد و از باورهای مردم روزبه‌روز بیشتر فاصله می‌گیرند.

اکنون اقشار مختلف جامعه که تحت اقسام فشارها و مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی هستند، از دولت سیزدهم که با شعار انقلابی‌گری، شفافیت و مبارزه با فساد به روی کارآمد، انتظار دارند تا به‌موقع در راستای پاسخگویی شفاف، مستند و قانونی در برابر آنان حاضر باشند. کمااینکه رئیس‌جمهور در بیانات اخیر خود صراحتاً هشدار به برخورد با کمترین فساد و رانت در صورت مشاهده شد.

گیلان شاهرگ حیاتی ارتباط ایران با روسیه است و در این راستا اخبار متعدد سفرهای مسئولان دولت سیزدهم به روسیه در رسانه‌ها کم‌وبیش منتشر می‌شود. یکی از این سفرها مسئولان دولت، سفر اسدالله عباسی استاندار گیلان و هیئت همراه به روسیه در آذرماه سال جاری است.

استاندار گیلان در صدر یک هیئت اقتصادی و به‌منظور امضای یک تفاهم همکاری چندجانبه، بررسی آخرین روند کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت – آستارا و همچنین دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه به این کشور سفر کرد. آن طور که از اهداف این سفر در مصاحبه‌های استاندار گیلان وجود دارد مباحثی همچون: توسعه حمل‌ونقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی، توسعه روابط تجاری و اقتصادی، تعاملات گمرکی و بندری، راه‌اندازی پرواز گیلان به داغستان، رفع موانع گمرکی در مرز آستارا است که نگارنده در این مجال به نتیجه این سفر نمی‌پردازد.

اگرچه کسی با اصل این نوع سفرها که باهدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه به‌منظور مقابله با تحریم‌های ظالمانه یا تخفیف اثرات آن مخالف نیست؛ اما آنچه در این سفر ۷ روزه استاندار گیلان و کارکنان دولت موردتوجه افکار عمومی و پرسش رسانه‌ها قرار گرفت، محل تأمین اعتبار جهت هزینه‌های سفر ۹ نفر از کارکنان دولت سیزدهم در گیلان است. اگرچه پیرو طرح این موارد در برخی رسانه ها و محافل عمومی، همچنان نگارنده از طریق روابط‌عمومی استانداری گیلان و خانه مطبوعات پیگیر برگزاری یک نشست خبری با استاندار در این زمینه است؛ اما تاکنون این پیگیری‌ها بی‌پاسخ و همچنان با صندلی خالی استاندار در مقام پاسخگویی روبرو هستیم.

گفته می‌شود سفر استاندار گیلان و تعدادی از کارمندان دولت سیزدهم برای اتاق بازرگانی استان گیلان بیش از ۳۰ میلیارد ریال آب‌خورده، درصورتی‌که ضرورت سفر تعدادی از کارمندان استانداری با تیم اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان نیز هنوز مشخص نشده است! آیا کارمندان دولت سیزدهم همراه در این سفر، دارای تحصیلات عالیه و تخصصی در رشته اقتصاد و بازرگانی بوده‌اند؟

چرا که این اعتقاد وجود دارد برخی سفرهای گذشته مسئولان به روسیه، تاکنون نتیجه‌ای ملموس و محسوس در اقتصاد منطقه‌ای و ملی نداشته و امروز افکار عمومی به دنبال حرف‌هایی مستند و مستدل است و مطالب و آمار کاغذی، آنان را اقناع نمی‌کند و چشم‌بسته هم قبول نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال اینکه چه نیازی به پذیرایی کارکنان دولت انقلابی با خاویار در این سفر بوده هم در هاله‌ای از ابهام است؟

تا این لحظه استانداری گیلان گزارشی از هزینه‌های صرف شده در این سفر و منابع مالی آن به‌صورت شفاف و مستند ارائه نکرده و به این سؤال که آیا هزینه مدیران دولتی در این سفر به خرج دولت بوده یا تماماً از سوی کدام بخش خصوصی؟ پاسخ نداده تا به حرف‌وحدیث‌ها در این راستا خاتمه دهد.

نکته دیگر قابل تامل در این سفر که تاکنون اتاق بازرگانی استان گیلان پاسخی به آن نداده است اینکه بر چه اساسی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان با پرداخت چنین هزینه‌ای برای سفر کارکنان دولت به روسیه موافقت نموده است؟ در صورت صحت تأمین هزینه بیش از ۳۰ میلیاردریالی اتاق بازرگانی برای کارکنان دولت در این سفر، هیئت نمایندگان با چه هدف یا توجیه منطقی و اقتصادی، چنین هزینه‌ای را از جیب تجار پرداخت نموده است؟ آیا ماجرای پرداخت بیش از ۵ هزار دلار به مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان از سوی اتاق بازرگانی گیلان در این سفر صحت دارد؟ آیا داستان کارت هدیه به‌صورت دلاری صحت دارد؟

یکی از وظایف رسانه‌ها انعکاس و بیان کمبودها، مشکلات و مطالبات افکار عمومی به‌صورت شفاف است تا این موضوعات و نیازها از طریق رسانه‌ها به گوش دلسوزان نظام جمهوری اسلامی برسد؛ بنابراین انتظار وجود دارد تا مسئولان دولت انقلابی نسبت به عملکرد خود در حوزه‌های مختلف پاسخگو باشند.

همچنین این انتظار وجود دارد تا استانداری گیلان و اداره کل صنعت معدن و تجارت نیز نسبت به ابهامات ایجاد شده دست بکار شوند و پاسخی متقن و مستند جهت تنویر افکار عمومی ارائه نمایند.

  • نویسنده : رشتکده
  • منبع خبر : ناظرخبر