رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، ذخیره فعلی آب در سد سفیدرود را ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد. رشتکده،  وحید خرّمی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران گفت: ذخیره فعلی آب […]

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، ذخیره فعلی آب در سد سفیدرود را ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

رشتکده،  وحید خرّمی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران گفت: ذخیره فعلی آب در مخزن سد سفیدرود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که در مقایشه با بلند مدت ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد یعنی در سال‌های با وضعیت آبی مناسب، ما در این موقع بیش از دو برابر ذخیره فعلی سد سفیدرود، ذخیره آب داشتیم.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان افزود: ذخیره ۵۰۰ میلیون متر مکعبی فعلی آب در مخزن سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، یعنی در سال گذشته در همین زمان ذخیره آب سد ۵۳۰ میلیون متر مکعب بود، بنابراین ما سالی همانند سال قبل را پیش رو خواهیم داشت.

وحید خرّمی در پاسخ به این پرسش که چند هکتار از آب مورد نیاز اراضی شالیزاری گیلان از سد سفیدرود و چند هکتار از منابع سنتی دیگر تامین می‌شود، گفت: ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان است که از این میزان ۷۰ درصدش یعنی ۱۷۲ هزار هکتار مستقیما آبخور سد سفیدرود هستند.

وی افزود: استان گیلان دارای ۹ هزار هکتار آب بندان است که بعنوان بالانس در فصل آبیاری استفاده می‌شوند و هم اکنون تمامی آن‌ها آبگیری شده‌اند و آماده‌ایم که به استقبال فصل کشت برویم.

مدیرعامل آب گیلان گفت: ما هرساله حدود ۵۰۰ کیلومتر طول کانال‌های اصلی و انهار اصلی درجه یک و دو استان را لایروبی می‌کنیم که تا این لحظه طبق برنامه ۳۰۰ کیلومتر از عدد مذکور لایروبی شده است و حتی این امکان وجود دارد تا پیش از آبگذاری لایروبی انجام شده در استان از ۵۰۰ کیلومتر تجاوز نماید و این امر کمک خواهد کرد که آب با سرعت و اتلاف کمتر به مزارع مردم برسد و در ادامه مسیر هم کشاورزان محترم می‌باید بسان سال‌های قبل بلکه با دقت بیشتر انهار آب رسان بین مزارع را که تنها بصورت سنتی و با ابزار دست قابل لایروبی است، تمیز نمایند زیرا با این کار از هدر رفت حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در بین مزارع مردم جلوگیری می‌شود.

رئیس هیئت مدیره آب گیلان افزود: آب منطقه‌ای گیلان ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ دارد که بیش از ۹۰۰ پمپ سنگین در این ایستگاه‌ها نصب هستند، هیچکدام از این ایستگاه‌های پمپاژ سال گذشته خاموش و از مدار خارج نبودند و امسال نیز ان شاء الله همینگونه خواهد بود همچنین آب گیلان ۳۰۰ چاه عمیق دارد که در سال جدید هم، همانند سال گذشته تلاش خواهد شد تا همگی بدون وقفه در مدار باشند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ هیچگونه افزایش قیمت آب بهاء نداشته ایم، گفت: ما در دو سال گذشته در شرایط سخت کم آبی همراهی و همیاری مردم و مسئولین را تمرین کردیم و سخت‌ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم آنهم با کمترین نقصان، بنابراین در سال ۱۴۰۳ نیز که سال جهش تولید با مشارکت مردم است با تکیه بر اعتماد متقابل مسبوق به سابقه هم افزایی بیشتری خواهیم داشت.

وحید خرّمی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان همچنین در پایان گفت: رهاسازی آب را در نیمه دوم اردیبهشت انجام خواهیم داد چنانچه در دو سال گذشته نیز اینچنین بوده است بنابراین از کشاورزان محترم تقاضا داریم که از ذخایر داخلی و در دسترس آب برای انجام مقدمات کشاورزی و خزانه گیری استفاده نمایند تا بتوانیم از آب سد برای نشاء و مراحل بعد از آن استفاده نماییم. همچنین از کشاورزان محترم می‌خواهیم ضمن رعایت تقویم زراعی جهاد و کشاورزی استان گیلان نسبت به انجام بیمه محصولات کشاورزی خود جهت بهره مندی از مزایای آن در صورت ضرورت اقدام نمایند.