نشست خبری رامین مهمان پرست دیپلمات پیشین و نامزد انتخابات مجلس حوزه انتخابیه رشت و خمام برگزار شد.

رشتکده:مهمان‌پرست در این نشست خبری  با تاکید بر اینکه اختلافات داخلی به امنیت ملی کشور ضربه می زند ، تصریح کرد :استفاده از تجربیات کشورهای دیگر برای حل مشکلات، می تواند راهکاری برای حل مشکلات کشور باشد و در شرایط کنونی دیپلماسی اقتصادی نجات دهنده کشور است.

وی درباره   کاربرد دیپلماسی اقتصادی در گیلان گفت:  ما باید در گام نخست بررسی نمایم در گیلان در چه زمینه‌های اقتصادی می‌خواهیم فعالیت داشته باشیم؟ چه چالش‌ها و نیازهایی در این بخش پیش روی ماست و چه کشورها و چه شرکت‌هایی می‌توانند در این خصوص نیاز ما را برطرف کنند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه به مشکلات کشاورزان گیلان اشاره و گفت:تجربیات سفارت در کشور تایلند نشان می‌دهد که حمایت از کشاورز در دولت‌ها باعث انسجام بخشی،بخش اقتصادی و افزایش توان کشاورزی برای تولید می‌شود حتی اگر دولت در زمان‌هایی مجبور به اعطای یارانه‌هایی جهت جبران بخش‌های صادراتی شود در واقع اینگونه انسجام بخشی در اقتصاد هر کشور باعث رضایتمندی بوده و ضررها در قسمت‌های دیگر جبران خواهد شد.

وی سپس به مسئله محیط زیست،رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و گردشگری اشاره و در زمینه فعال شدن دیپلماسی گردشگری در استان گیلان گفت:استان گیلان با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان از جمله طبیعت زیبا ،فرهنگ غنی و جاذبه‌های تفریحی فراوان قابلیت‌‎های بسیاری در حوزه‌ی گردشگری دارد. به همین لحاظ اگر دیپلماسی گردشگری در استان در مسیر درستی به کار گرفته شود،می‌تواند دستاوردهای بسیاری به لحاظ اقتصادی،اشتغال‌زایی و تعاملات فرهنگی به همراه داشته باشد.

مهمان پرست، مؤلفه‌های موثر بر توسعه دیپلماسی اقتصادی و جذب گردشگر را شرایط سیاسی،ارتباطات اقتصادی و فرهنگی برشمرد و گفت:اقدامات بسیاری در جهت جذب گردشگر باید انجام بگیرد که در این راستا می‌توان به ارائه تسهیلات مربوط توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی،هوایی و زمینی،تسهیلات اقامتی،تورهای گردشگری و دیگر موارد اشاره نمود.

وی با تاکید بر برخورداری  رشت  از مردمانی فرهیخته افزود: مشکلات شهر بسیار زیاد است،‌اما با توجه به عدم زیرساخت های مناسب در رشت ضرورت دارد تا با جمع آوری نخبگان شهر استان وشهرستان و نیز با تشکیل کارگروه های تخصصی نسبت به طراحی یک طرح جامع اقدام کرد.

مهمان پرست افود: جایگاه مردم گیلان و شهر رشت بسیار بالاتر از آن است که در خصوص آسفالت و مشکلات اولیه سخن گفته شود.با انتخاب نمایندگان قوی باید از ظرفیت‌های مغفول مانده و مطالبات بزرگ صحبت نمود و با ایجاد بسترهای لازم و سازماندهی نیروهای قوی استانی، ساختار معیوب را اصلاح نمود.

دکتر مهمانپرست در پایان در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: به نفع هیچ شخص یا گروهی کنار نخواهم رفت و بر سر قولم با مردم رشت برای ایجاد رشتی نمونه با ابعاد گوناگون خواهم ماند.

وی همنین با اشاره به حضورش در لیست شانا گفت: کارکنان وزارت خارجه نباید عضو هیچ حزب و جریانی باشند و باید به منافع ملی توجه کنند. من از لحاظ عقیدتی اصولگرا هستم و البته معتقدم نباید در مقابل تحول و اصلاح گارد داشت.

  • نویسنده : رشتکده
  • منبع خبر : رشتکده