مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: ۷۰ درصد از شالیزارهای این استان به مرحله برداشت رسیده است.

 در استان / ابراهیم اکبرزاده روز چهارشنبه اظهار داشت: تاکنون ۲۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان برداشت شده که روزهای آینده شاهد افزایش روند عملیات برداشت محصول برنج در این استان خواهیم بود.

وی یادآور شد: سال زراعی گذشته ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی شالیکاری با “کمباین” برداشت شد که پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۷۰ هزار هکتار برسد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه برداشت مکانیزه برنج موجب کاهش هزینه تمام شده قیمت برنج سفید می شود، خاطر نشان کرد: سرعت عملیات برداشت، راحتی انجام کار و جلوگیری از ضایعات ناشی از طولانی بودن زمان برداشت در شرایط سنتی از فواید بهره گیری از شیوه مکانیزه در برداشت برنج است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط بیماری کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی در برداشت محصول برنج باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد ضمن اینکه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید از حداکثر ظرفیت ماشین آلات کشاورزی برای برداشت مکانیزه برنج استفاده شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.