«علی مقصودی» سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت از شروع فرایند اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدا بعد از وقفه ۳ ساله در این شهر خبر داد. رشتکده،  سرپرست مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به پیش بینی کاهش ۳ درصدی زباله خشک در اجرای این طرح به مرور اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم طی سه […]

«علی مقصودی» سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت از شروع فرایند اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدا بعد از وقفه ۳ ساله در این شهر خبر داد.

رشتکده،  سرپرست مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به پیش بینی کاهش ۳ درصدی زباله خشک در اجرای این طرح به مرور اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم طی سه ماهه اول اجرای طرح در مناطق مختلف رشت، ۳ درصد از پسماند خشک شهر جمع آوری شود. هدف مدیریت پسماند شهرداری بازتولید و استفاد مجدد از زباله‌های خشک است.

مقصودی با بیان اینکه محیط زیست بعنوان سرمایه ملی کشور به اشکال مختلف به وسیله زباله‌ها در حال نابودی است تصریح کرد: با تفکیک زباله از مبدا تلاش می‌کنیم شرایط استفاده مجدد از زباله‌ها فراهم شود.

اولین قدم جمع آوری اقلام کاغذی و پلاستیکی از سطح محلات، مغازه‌ها و منازل شهروندان است که فاز اول آن از امروز در منطقه ۱ و ۴ شهرداری و کلیه ادارات استارت خورده است.

وی با اشاره به فعالیت غیر رسمی زباله گردها در جمع آوری پسماند خشک تأکید کرد: مدیریت پسماند شهرداری رشت با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی آماده فعالیت رسمی در این حوزه و خرید پسماند خشک شهروندان از درب منازل آنهاست.

علی مقصودی با تأکید به اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا، مدتها در چرخه معیوب اجرایی نمی‌شد بیان کرد: برای اعلام همراهی و جدیت در کار، برای مناطق مختلف شهرداری فراخوان آماده کردیم که در حال حاضر برای مناطق یک و چهار با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است.

مطالب مرتبط

وی ضمن اشاره به بازگشت ماشین‌های جمع آوری پسماند خشک به محلات و مناطق مختلف رشت از خرید زباله‌های خشک شهروندان توسط پیمانکار خبر داد و افزود: پیمانکار طرح به تناسب همکاری شهروندان در جمع آوری و تحویل زباله خشک، از آنها با تحویل اقلام جایگزین تقدیر می‌کند.

سرپرست مدیریت پسماند رشت خواستار فرهنگ سازی و افزایش مسؤولیت پذیری اجتماعی و مدنی شهروندان در قبال حفظ محیط زیست و مدیریت آب در استان شد.

وی با تأکید به اینکه در اجرای این طرح انتفاع و سودی برای شهرداری رشت وجود ندارد اضافه کرد: هدف اصلی ما تفکیک از مبدا و کاهش زباله در راستای حفظ محیط زیست است. از شهروندان درخواست داریم که با جداسازی و تفکیک زباله‌های‌تر از خشک، تفکیک ازمبدا و حفظ محیط زیست را از داخل منازل خود شروع کنند.

مقصودی با اشاره به تجربه ناموفق نصب مخازن و ایستگاه‌های جمع آوری پسماند در سطح شهر، از راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی موبایلی و ایجاد مکانهایی در پارکهای رشت برای دریافت زباله‌های خشک از شهروندان خبر داد. توزیع برشورهای آموزشی و تراکت‌های اطلاع رسانی از دیگر تعهدهای پیمانکاران طرف قرار داد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در اجرای این طرح است.

وی تأکید کرد: مدت زمان قراردادهای تفکیک زباله از مبدا با پیمانکاران یکساله خواهد بود.

لازم به ذکر است بر اساس آمارهای شهرداری رشت، روزانه در حدود ۶۰۰ تن زباله در شهرستان رشت تولید می‌شود که ۶۵ درصد این زباله‌ها‌تر و ۳۵ درصد خشک هستند.